Article Image
damålet, så att det uppkastade egentliga hindret för läroverksföreningen uppgick i rök. Denna lyckliga utgång och redandet af det här temligen invecklade förhållandet länder i vår tanka vederbörande, som på ort och ställe varit verksamme, till särdeles merit. 3. Carlstad. Här hade vid gemensamma kollegiisammanträdet mer än ett förslag förekommit, som till Kongl. Maj:t insändes, beledsagadt af eforens utlåtande. I anseende till de åtskilliga invecklingar frågans afgörande här mött, och hvilka för allmänheten hafva sitt intresse ej blott ur pedagogikens synpunkt och sakens i flera fall analoga ställning i de öfriga stiftsstäderna, utan äfven till följe af den för Carlstads läroverk egna omständigheten, att derstädes för cirka fem år sedan ett slags provisorium i unrdervisningsväg inrättades, hvarom mycket skrifvits i det offentliga, anse vi oss böra bebandla ämnet här något utförligare. Gymnasii och skolans lärare sammanträdde till gemensam öfverläggning den 4 Juni. Pluraliteten antog då förslag till sådan förändring af läroverken, hvarigenom, enligt Kongl. cirkuläret af den 6 Juli 4849, Gymnasium komme att med Lärdomsoch Apologistskolan förenas till, ett sammanhängande läroverk, under en rektor, som borde genom val utses bland samtlige ordinarie lärarne, och hvilket förslag för öfrigt dels afsåg undervisningens reglering för de tvenne nästföljande läseåren, dels innefattade plan till den läroverkets organisation, som skulle vidtaga först vid dessa tvenne läseårs slut; samt i förstNämnde afseende hufvudsakligen bestämde, att undervisningen i skolan skulle fortsättas på sätt hitulls varit öfligt, tills de tvenne afdelningar, som vid sista läseårs slut funnos qvar på Gymnasium, hunnit afgå: och att under denna tid (2 år) Gymnasiilärarne borde i skolan undervisa de ynglingar, som hunnit till Gymnasiikursen; samt att de lärjungar, som vid sistlidne läsetermins utgång voro färdiga att flytta från den förberedande klassen, icke skulle uppflyttas till Elementarskolan, utan komme att utgöra en ny fast klass. Eforen, hr biskop Agardh, yttrade häröfver 1 sitt utlåtande till regeringen, att han ansåg sig böra fastställa förslaget i denna del, belst det icke innefattade något annat än en utveckling af den organisation, hvarefter Nederskolan redan i fem år varit ordnad, och hvilken öfverensstämde med föreskrifterna i Kongl. cirkuläret, samt den enda föreslagna förändringen i undervisningssättet, genom införande af tvenne i stället för en I förberedande fast klass, jemväl grundade sig på hvad ) i 3:dje punkten af nämnde nåd. cirkulär är tillåtet. Men då trenne af Gymnasiilärarne, lektorerne Malmj stedt, Östling och Groth, vid de öfrigesi medgifvande ! att, gemensamt med Skolans lärare och uti gemen l4 sam lärosal undervisa, för sin del förklarat, att del; icke ansågo sig kunna i den gemensamma lärosalen ; meddela ungdomen nödig undervisning, utan villel, såsom hittills undervisa i särskilda rum, hvadan de, endast i fall sådane funnos att tillgå, kunde il skolan deltaga i undervisningen af den afdelning, som eljest skolat uppflytta till gymnasium; så öfverlem-nade eforen till regeringen hvad afseende kunde få-j! stas å ett slikt förklarande; äfvensom. han upplyste, !l att då, vid den undervisningsmethod, som under del!) föregående fem åren varit använd i skolan, flere lä-l, rare i stället för monitörer, biträdt hufvudläraren i samma sak uti de lägre lexlagen, behofvet af sidorum bredvid den gemensamma lärosalen re-l dan förut låter sig kännas; att enligt nämnde me-l thod, vissa lextag af lärjungarne öfverläste sina lexor ! i skolan under samma tid som ett annat lexlsg för-f hördes, hvarvid lärjungar af de öfverläsande lexlagen, vunne tillfälle att af läraren begära behöfiiga upp-; lysningar, och läraren; således, under det han för-. hörde det ena lexlaget, likväl ej upphörde att på samma sätt undervian de andra samt öfver dem hafva tillbörlig uppsigt; och enär samma method komme l! att under de två mnästföliande läseåren bibehållas, ! och ett afträdande i sidorum alltså måst förutsätta. att alla de lexlag, som sortera under samme lärare, förblifva tillhopa i samma rum, ansig sig eforen endast under vilkor, att de gymnasiilärare, som. gjort ofvannämde förbehåll, uti sidorummet på samma gång medtaga alla de lexlag de hafva att undervisa, kunna tillstyrka bifall till berörde förbehåll såsom ett på 6:te och 7:de punkterna i kongl. cirkuläret gruadadt undantag för de lärare, som ickel ingått på den fastställda öfvergångsstaten. Hvad åter avgick den del af förslaget, som afsåg läroverkets ordnande efier de nästföljande tvenne läseårens förlopp och enligt hvilken läroverket komme att indelas i 8 klasser, af hvilka de 2 första skulle vara slutna med hyar sin lärare, samt att i de öfriga klasserna en del läroämnen, nemligen Historia, Geografi, Naturaihistoria, Aritmetik, Algebra, Svenska och Tys a språken skulle fortfara att läsas efter nya methoden, med ämnesläsning för lärjungarne, men . undervisningen i en annan del, nemligen Theologi, Filosofi, Latin, Grekiska, Hebreiska, Franska och Eogelska språken, samt Geometri, komma att meddelas klassvis; förmälde eforen dels att detta förslag blifvit antsget af 7 bland lärsarne, men förkastadt af 6, dels ock anförde ban de betänkligheter, som samma förslag föranledde, på grund hvaraf han ansett sig ej böra fasiställa det. Sedermera hade af konsistorium särskildt i en und. skrifvelse af den 26 Julii åtskilligt blifvit enfördt rörande behofvet af en! vikarie och en; duplikant vid Carlstads läroverk ; m. m. Till svar å allt detta meddelade Kongl. Maj:t det beslut, att, hvad asginge sättet att under loppet af nästföljande tvenne år och i den mån nuvarande gymnasii lärjungar afgå, tillvägabringa! den af K. M anbefalida förevingen afskola och gymnasium, det finge bero vid dn af eforen meddelades) stadfästelse å lärarnes i detta afseende uppgjorda förslag, med förklarands, av deta trenne lärare (MsImstedt, Östling och G:oth) dervid gjorda förbehåll, att, eburu undervisningen i öfrigt för flertalet af skolans lärjungar komme a:t i gemensam lärosal meddelas, få för sin del undervisa i särskilda rum, icke må vidare utsträckas än undervisningens fördel och den i skolan redan antagna methodsn kunde medgifves. Videre förordnade K. M., att den för hela det förerade läroverket gemensamma rekorn skulle utses genom val af samtliga lårarne, samt för denna sin befattniog, här som i de öriga stiften, njuta ett arfvode af S00 rdr. Anhållsn om de tvenre duplikanterne bifölls. Men vidkommande slutligen det uaderd. förslaget till läroverkets ordnande tvennel:! ör härefter, fason K. M. icke skäl att för närva2 derom meddela beslut. .rengnäs. Här har slutligen allt blifvit c.adt genom en utmärkt bered villighet, bå: irån eforens och lärarnes sida, att gå konpgl. rku!ärets föreskrifter till mötes. Redan för eu par år sedan hede i Strengnäs vissa öfverenskommelser, eller om wan hellre vill kalla dem öfvergångsformationer, egt rum i och fö; ställningen inom skolan; men gyronasium naturligtvis då icke höruti isbegripits. När julicirkulöret i fjol utfärdades, blefvo de vidtagne elier föreslgne ändringarne i skolan cj längre tillräckliga och lämpliga. Gymnasium. sku!le vu upphöra här, Jikasom i de esdes stuftgh, OCH 1vsvess avd ekolsn Aiskillige al NAS sWONjensvenntnAeEnExOorO Väl utv g-— . . v Stminctone till en hörianp, icke för saked; oc

3 september 1850, sida 3

Thumbnail