Article Image
rädda och rodde mot tullbåten. Då, förmodligen skrämd af årornas buller, vände det på 40 famnars afstånd från båten och gick ut mot Kloster-skärer, der det försvann. . Det tycktes som det hade en längd af 20 till 30 famnar; det var i proportion til längden mycket smalt, satte vattnet i rörelse, nästan som ett ångfartyg och lemnade ett långt kölvatten. skådaren anse alldeles omöjligt att symen skulle föranledts af flera smärre hvalar, då man tydligen såg bugterne af en sammanhängande kropp. Icke heller syntes vattensprutning eller andra tecken till hvalfiskars närvaro. — VÄGFÖRBÄTTRING FÖR GODT PRIS. Sedan man som vanligt gruskört sitt vägstycke, har man blott att raka tillsammans det gröfsta gruset och småstenarne i en smal rand, helt litet åt ena sidan midt öfver det för året djupaste hjulspåret. Om man sålunda förlägger denna grusoch småstensrand det ena året till ena sidan, det andra till den motsatta 0. 8. V., har erfarenheten bestyrkt, att vägen blir fast och jemn, samt får hvad man kallar botten. Fördelarne äro: förminskad framtida underhållskostnad och — förbättrade vägar. (H. N.) Obs. Detta är ett af de rön, som troligen få personer bry sig om att iakttaga, derföre att det är så enkelt och kostar ingenting.

30 juli 1850, sida 3

Thumbnail