menad till häst mot de ideliga dansarbetskommenderingar, som nu utgöra deras nästan enda motion emellan tapisseribågen och romanen och hvilket allt blott bildar en krokig rygg, inklämdt bröst och pjunkig fantasi. Att dansen kan lika väl utföras till häst har man tillfälle skåda i Cirquen, der både Francaisen och Valsen förekomma; Guerra, den höga societetens Wailman, arrangerade sålunda 1843 i Prag i Waldsteinska Palatset, den stora Karuselln, som gafs för Erkehertig Ferdinand, och deri Windisch-Grätz, Lamberg, Clam Gallas, Lichtenstein och alla de öfriga österrikiska magnaterne deltogo. Den tiden dansade de för ro skull — nu hålla Ungrarne som bäst på att lära dem Slovanka. Den dansen lär i allmänhet vara mycket tröttsam, och göra dansörerne parfaitement abattus. Vi sluta denna öfversigt af Cirquen, som säkerligen skall blifva mötesplatsen såväl för the high life, som för den stora allmänheten, under den tid hr Guerras omvexlande prestationer fortfara: tilläggande, såsom exempel på att hästar äfven, likasom andra virtuoser, kunna hafva sina höga pretentioner — att vid den stora kapplöpningen i Epsom, i slutet af Maj detta år, inbragte racehästen Flying Dutchman, sin egare Earl of Eglinton i vad och prispenningar tillsammans 144,000 rdr svenskt banko.