het hos dessa menniskor, än att tvenne exalterade Lappmarksapostlar vore mindre väl anskrifne för sitt uppförande i det fallet, att den ene (icke begge såsom Norrbottensposten berättar) skulle lefva illa med sin egen, icke omvända hustru och allt för väl med en annans omvända, samt att bäda apostiarne skulle hafva för sed, att om nätterna ligga med ogifta qvinnor i byarne. Att någon allmännare osedlighet vore ridande i Lappmarken, innehåller således icke min rapport, men väl att det väckta religionsnitet, trots det sjukliga och galna i minga läsares beteenden, i det hela taget, haft etw välgörande inflytande på folkets seder och uppförande, synnerligast inom Kareuando församling. Hvad åter blifvit anfördt om den stora osedligheten och de i Norrland beryktade nakna dansarne, som väl enligt Norrbottensposten längesedan upphört, men tyvärr efterträdas af andra oordningar, afser hufvudsakligen det otuktiga lefverne, som åtföljt religionssvärmeriet och bedrifvits långs kusten af Norrbotten under den graserande läseri-epidemien. Uti Lappmarken hafva läsarena icke skiljt sig från kyrkan, och den religiösa sinnesstämningen ledes der af presterskapets välvilliga bemödanden till lefvernets förbättring samt i öfrigt goda och förnuftiga ändamål. Önskas blott att denna ledning måtte ensamt handhafvas af presterskapet och att svärmiske apostlar och botpredikanter mälte förhindras kringfara landet red sina läror. ty eljest är stor fara för banden, att sedlighet och ordning taga cn snar ända, och att läseriet kommer att bära lika dåliga frukter i Lappmarken som på nedre landet. Haparanda den 40 Maj 1849. C. J. Wretholm.