stundsjukt förhindra ungdomen att skåda baköm de täckelse, som för dess ögon fördöljer naturens hemligheter; man anser sig böra afvakta en mera framskriden och mogen ålder för att meddela densamma, att det lyckats det forskande menniskosnillet at öppna en flik af detta täckelse och afslöja en del a! naturens hemligheter. Sedan hr B. nu visat, hvilken ringa tid man i gymnasierna egnar åt naturalhistorien och i hvilken underordnad ställning detta läroämne der befinner sig, omtalar han, att Nya Elementarskolan i Stockholm äfven deruti skiljer sig från de öfriga elementarläroverken, att undervisningen i naturalhistorien redan i första klassen der tager sin början och sedan fortgår genom skolans alla (ämnes-) klasser. Han anmärker, att sjelfva Folkskolan upptagit naturläran bland sina läroämnen. En eftertänklig besynnerlighet visar sig då deruti, att man enständigt synes vilja neka den högre lärdomsskolan (nemligen i de öfriga publika läroverken utom Nya elementarskolan), ett bildningsmedel som man gifvit inträde i den lägre folkundervisningen. Hr B. har rätt att förvånas häröfver; men saken i sig sjelf utgör blott en af de talrika motsägelser, hvarpå man stöter i våra skol-institutioner, och som måste vara följder af dessa verks ställning, såsom försatta på öfvergång. från gammalt till nytt, hvarunder en viss kaotisering är naturlig. Hr B. kommer längre fråm till betraktelse öfver latinets och grekiskans relativa värde inom skolundervisningen, och önskar att dessa språk måtte lemns mera rum åt naturvetenskaperna. Han sluta med följande ord: Ehuru saken ej är ny, emedan redan på sexton. hundratalet Comenius yrkade, att undervisningen : naturvetenskaperna skulle börja inom skolan samti digt med språkundervisningen, och till och med öf verordnas densamma, våga vi knappt hoppas, at vid en blifvande skolreform naturvetenskapernas be: tydelse inom skolundervisningen fullständigt vinnei det afseende, som den förtjenar, men tro oss likvä med sannolikhet kunna förutsäga, all de gamla språken då redan miste afstå från sin supre mati och utrymma en del af fältet inom skolar åt naturvetenskaperna, om ock studium af latin och grekiska icke då redan kommer att förflyttas til sista perioden af elementarundervisningen, eller, hvad önskligast vore; all taga sin början först vid universitelet.n Häftet slutar med tvenne rec:r (af A. T. B.): den ena öfver Björlings Elementarlärobok i Algebra, 5:te uppl.; den andra öfver Heussis Lärobok i Fysiken för skolor och gymnasier, 1:a kursen, öfversatt af hr Dellvik. Hr B. finner Dellviks öfversättning på det hela god, men gör anmärkningar mot vissa försvenskningar af vetenskapliga termer, såsom då dimension kallas putmål, koncentrisk samrund, specifikt värme värmerymlighet, 0. s. v. Admonitionen saknar icke grund. I Underrättelser angående Läroverken läser man, det Täflingsskrifter, till följe af kommersrådet Fileens donation för folkundervisningens befrämjande, inkommit till ett antal af d i Christendomskunskapen, 4 i Allmänna historien, 2 i Allm. Geografi och 2 i Naturläran ; samt att priset blifvit tilldömdt kyrkoh. J. C. Flodman såsom författare af Hjelpreda för menige mäns barn vid inhemtande af deras kristendomskunskap, ett försök för hemmet och folkskolan; för hvilken hr F. bekommit en belöning af 500 rdr bko.