— Götheborgs handelstidning för i thorsdags innehåller anmärkningar i anledning af det der i staden å bane varande, af kommersrådet Wijk framställda, projektet att af handelsoch sjöfartsfonden erhålla bidrag af 230,000 rdr till anläggande äf en upphalningsbädd för fartyg. Handelstidningen yttrar härom, bland annat, följande, under löfte att närmare motivera sin åsigt, sedan protokollet öfver en i ämnet hållen sammankomst blifvit tillgängligt: Här synes -iekevara fråga om något mer eller mindre, än att genom en fintligt anlagd plan, samt genom öfverrumpling och hemlighetsmakeri vid utförandet, bereda enskilda intressen stora fördelar på det allmännas bekostnad. Emot detta försök har den allmänna rättskänslan vid detta tilifälle så mycket mera skäl att uppresa sig, som förslagets upphofsmän hvarken visat den nytta, handeln skulle hafva af den ifrågaställda anläggningen, eller genom fullständiga kostnadsförslager gittat ådagalägga, att 250,000 rdr verkligen dertill erfordras. Då det sättes i fråga att anlita statskassan i ett fattigt land för !, million riksdaler banko, synes allmänheten ha billiga anspråk på projekternas fullständiga offentliggörande, för att derigenom sättas i tillfälle att pröfva deras halt och befogenhet. Har statskassan tilifälle att för handelns och sjöfartens bästa offra den äskade summan, så kan det utan tvifvel ske på ett bättre sätt, än till uppbyggandet af upphalningsbäddar, som nog i sinom tid framkallas af den censkilda spekulationen, om den i någon ringa mån understödjes. Det är betecknande, att man nekar allt understöd till en ångbåtskommunikation emellan Sveriges vestra kust och utlandet samtidigt med förordnandet af enorma summor till ett företag, hvars allmänna nytta ännu synes ytterst problematisk.n Detta omdöme förefaller vara något summariskt; men utan tvifvel synes det vara grundadt, att ett så betydligt bidrag af allmänna medel som 250,000 rdr bko, utan ständernas hörande, blott i och för beredande af lättnad åt skeppsredare vid fartygsreparationer, tål vid att noga skärskådas innan det beviljas. Man får komma ihåg, att flere hamnanläggningar, som fordrade mindre summor, afslogos wid riksdagen af brist på medel. — Uti Nerikes Allehanda påstås, att de tillämnade bolagen för en jernväg mellan Christinehamn och Sjöändan samt Fryksta bolag, för att erhålla Regeringens tillstånd att tullfritt införa jernvägsskenor från Skottland, uppgifvit vida högre pris på dylika skenor, tillverkade i Sverige, än det verkliga, hvarföre det klandras, att vederbörande ej låtit först höra jernverksegarne i Wermland angående priset. Genom detta tillstånd till tullfri införsel förmenas ett af de starkaste lockmedel till deltagande i bolaget, nemligen att få leverera jernskenor, försvunnit. Månne ej denna invändning är mera skenbar än verklig? Det är vigtigt, att bolagen kunna få sina skenor till så billigt pris som möjligt, på det anläggningen ej må blifva alltför dyr. Hade inftemska bruksidkare nu kunnat betjena dem på närmare håll till någotnär enahanda pris, så är det väl ej troligt att de hade vändt sig längre bort, och förmodligen måtte de väl på förhand hafva underrättat sig Om Priset. — Mycken otur i spell En korrespondent från Sala marknad skrifver till Fahlu stads