VN AMA OP VA VIA VAT SSE MTG L TR UU föreslagna, som skulle leda till bättre ordtirg ; m som icke kanna tihkafva interesse. — Rörande sen tillämnade nya broanläg ningen öfver Norrström, har åerr öfverstelöj nanten Ericssen, uti nedanstående den 15 denna månad till drätselkommissionen ingifi skrift, meddelat åtskilliga ytterligare upply ningar hvilka icke torde böra förbigås vid fr gans bedömarde, hvarjemte ihr öfverstelöjtna ten lofvat, att innan den förekommer till prö ning hos magistraten och femtio äldste, aflemi kostnadsförslag och detaljrimingar :till broa läggringen :öfver Strömsbogrg. Till Stoszholms stads Brätselkomsnission! Sedan :det kommit till min kunskap, :att stade magistrat och herrar äldste, tid sammanträde den dennes, fästat det afseende vid mitt project till br anläggningSfyer Norrström från Tegelbocken öfv Strömsborg,:iemfördt med den förut antagna plan t brobyggnad, att frågan om den ena elkor andra : niers antegande blifvit bordlagd till framdeles afg rande, såvanser jag mig böra, för ämprcts fullstä digare utredning och innan .magistraten och herr äldstes :näste sammanträde :åftemna kestnadsförsk och sdetaljritningar till broanläggningeniöfver Ström borg. Dessa ritningar hafva visserligen ingen direkt i flytelse på frågans afgörande i sin .helhet, hvwi ker egentligen omfattar valetef lokal för brobyg naden, och för detta ändamål torde dem plankart som åtföljer mitt ingifna utlåtende kanske vara til räckligt upplysande (en på fri hand uppdragen vy öfver Strömsborg och bron, sådana dessai framtide torde visa sig från Helgeandsholmen, åVöljer äfve utlåtandet, :dock utan att vara åberepad.) Det: i den händelse, att detaljfrågor skulle :förekomm under öfverläggningarna, som -de mera atförliga ri ningarna: torde blifva till nytta, och dessa skola vi drätselkomniissionens nästa sammanträde den 22 der nes blifva öfverlemnade. j I sammanbang med denna anmälan anser jag mi böra lemna fföljande upplysningar, till hvilkas afgif vanden så väl några yttranden 4 tidningarna som ho allmänheten .gifvit mig anlednisg. Man har nemli gen förutspått, att en vattenledning eller kulvert un der den föreslagna fyllningen af Riddarholmskanale skulle skomma att föranleda uppgrundning och sam lande af orenlighet i Munkbrohamnen. — Till sva härå torde jag blott behöfva fästa drätselkommissio nens uppmärksamhet på hvad-.-som säkert är-de flest Stockholmsboer bekant, att nemligen Munkbroham nen från långliga tider tillbaka genom ofta förnyad muddringar, och således icke :genom strömdraget norra delen af Riddarholmskanalen, hållits vid full djup. Pet är så mycket mera påtagligt, att ström. draget genom :äenna kanal icke bibehållit gjupe! framför MWunkbren, som botten derstädes ligger flera fot djupare än Biddarholmskanalens. Hvad åter der föreslagna kulvertens renhållning vidkommer, så, då vattnets hastighet i denna vanligen blir 4, å fot i sekundea, någom gång mer och någon gång mindre, till och .med bakström vid högt vatten i Saltsjön och lågt i Mälaren, så är ingen rimlig anledning att befara rännrans uppslamning, så mycket mindre, som dimensioBerna å densamma,.enligt mitt förslag, äro antagna till 8 fots bredd, ach till 9 fots Fhöjd från botten til öfverkant af hvalfret. — I samsmanhang med frågan om denna vattenledning, anser jag mig böra upplysa, att densamma visserligen kan göras rymligare än jag nu föreslagit, ja! så rymlig, att båtar vid alla vattenhöjder skulle kunna passera depsamma, men på en längd af 230 alnar och med en Höjning å hvalfvets norra ända, blir det naturJigtvis så mörkt på medlersta delen deraf, att dess anlitende som vaterkommunikation säkan torde komma i fråga, och den trafik, som egentligen skulle söka sig denna väg till Munkbrohamnen, eller den från (Cerlbergstrakten till genom Nya Kungsholmsbren, har nära nog lika gent vester om Riddarholmer, aberoende af all strömsättning. De så kallade kullbåtar, hvilka nu lägga till i Riddarholmskanalen norr om Bron, skulle vid yttre ändan af samma kanal, utmeå en bro, som drages öfver Strömsborg, få lika beqväma tilläggningsställen, och i allmänhet erbjuda de liga stränderna på båda sidor af en sådan bro långs bakgården af Riddarhustomten och åt vester utmed Båiddarholmen, passande lokal till kajanläggningar för en sådan rörelse, som den vid Munkbron, helst ett friskt rinnande vatten påsserar längs dessa ställen. Riddarholmskanalens användårde för sådant ändamål torde, i anseende till dess höga, otillgängliga stränder, först komma i fråga, sedan aila andra talrika lokaler utmed Stockholms ström och hamnar blifvit upptagna. Det bar vidare blifvit framställdt, av väglängden på en bro öfver Strörasborg skulle blifva betydligt längre, än på en sådan till Riddarhusgränd, och det ända till 500 alnar. Härmed förhåller sig så, att den trafik, som öfver Strömsborg hade väg till Stora Nygatan, finge 90 alnar, och den till hela Södermalm genom Lilla Nygatan 0 alnar längre, än på en bro till Riddarhusgränd; hvaremot den trafik, som sökte Munkbron och nedra vestra delen af staden, hade lika långt hvilkendera bron, som passerales, och den till ängbåtsbryggan och Riddarholmen 53 alnar genare öfver Strömsborg, än genom Ridlarhusgränden; häraf synes huru ringa inflytande len upprepade anmärkningen om vägens längd på l! n bro öfver Strömsborg måste äga vid en jemföelse mellan de bäda lokalerna för bröbyggnadens ( l Itförande. Slutligen har man ansett den tekniska jemförelse, ig anställt mellan grundens. beskaffenhet å de båda okalerna för brobyggnad innebära, att denna ickejt kulle vara tillförlitlig på linien. mellan Tegelbacken i ch Riddarhusgränd; jag har deremot blott sagt, att c en öfver Strömsborg är relativt bättre, utan attid åstå, det icke en god grundläggning kan åstad-!h Ommas äfven på den andra linien. Stockholm den lr