utgöras i penningar eller persedlar samt om de skola ingå till statsverket eller derifrån utbetalas m. m., måste i flere väsendtliga delar ,röra både statens reglerande, och xbevillningens derefter lämpade hela belopp, är så klart, att ingen, som ej vill förrycka hela grundlagens anda, kan neka det eller påstå, att en del af statsverket skulle stå aldeles utanför och oberoende af rikets ständers regleringsoch beslutanderätt. — Skatteregleringsfrågans förberedande handläggning af statsutskottet ensamt är dessutom ett indirekt erkännande af denna sakens natur, I allt öfrigt är grundlagsparagrafens innehåll aldeles tydligt. Att föreskrifterne om deputerade och angående voteringen icke hittills blifvit efter den utöfvade, kan endast hafva varit en följd deraf att statsutskottet i ena fallet funnit beqvämare och tillförlitligare att besvara ståndens anmärkningar skriftligt, och i det andra, att utskottet ansett bäst att söka jemka mellan stånden genom framställande af inbjudningar och i bredd dermed af votleringspropositioner, ofta med alternativer, som måst justeras. Nu har likväl det fall inträffat, att det hittills, enligt habitus eller bruket, af statsutskottet begagnade behandlingssätt, men hvilket, såsom nyss nämndes, med tyst samtycke skett på sidan om grundlagens föreskrift för frågor af denna art, fastän i öfverensstämmelse med behandlingssättet af andra allmänna frågor, icke kunnat leda till något resultat. Det återstår då att se, huruvida, när ett stånd, eller äfven blott en eller flere representanter helt enkelt yrka på den bokstafliga efterlefnaden af en uttrycklig och oförtydbar föreskrift i landets gällande regeringsform, ett sådant yrkande skall kunna undanskjutas eller afslås under en eller annan förevändning. Det blir så mycket intressantare att se resultatet i detta fall, som motionen afsar att vinna ett ändamål, hvilket måste ligga hvarje rättsinnad fosterlsndsvän om bjertat, nemligen att genom hufvudfrågans afgörande enligt ifrågavarande 69 förekomma formernas sönderbrytande.