UPPLYSNINGAR I AFSEENDE PÅ JERNVÄGSANLÄGGNINGAR I SVERGE. (Forts. från gårdagsbl.) Den tredje afdelningen af grefve v. Rosens skrift innehåller en närmare undersökning om de serskilda kostnaderna i afseende på Örebro-Hult-banan, nemligen för personstaten, banans underbåll, lokomotiver, bränsle m. m. äfvensom en beräkning af den sannolika trafiken åa en sådan bana, grundad på autentika uppgifter om de varor som redan forsslas i den blifvande banans riktning. Hvad som härvid mest frapperar, är den obetydlighet, som kostnaden för bränslet till lokomotivernas underhåll utgör bland det hela. Detta kapitel är för öfrigt så intressant att vi, efter erhållet tillstånd af författaren, reproducera detsamma helt och hållet, samt afsluta dermed denna anmälan och hänvisa läsaren att i sjelfva brochyren taga kännedom af den fjerde afdelningen, deruti åtskilliga inkast emot jernvägar i allmänhet upptagas till vederläggningDet är icke nog att veta, säger förf., det en jernväg emellan Örebro och Hult kan åstadkommas för den beräknade kostnadssumman af 3,240,000 rdr bko. Allmänheten vill, ör att besluta sig till delaktigbet i företaget, äfven känna någonting närmare i afseende på utsigterne att deraf skörda vinst; och jag bör icke lemna detta vigtiga ämne utan någon belysning. Vinsten utgöres naturligtvis af det öfverskott inkomsterne lemna, sedan nödiga utgifter blifvit bestridde. För att komma under fund med beloppet af detta öfverskott, eller bedömma, i hvad mån ett sådant är af jernvägen emellan Örebro och Hult att påräkna eller hoppas, är det således nödigt att göra sig reda i främsta rummet, för de oundgängliga utgifterne och sedermera för de inkomster, com kunna vera att förvänta. Utgifterne sönderfalla i 3:ne stora hufvudklasser: Persor.slalen, banans underhåll och drifikostnaden. Öiver hvardera serskildt må här sägss några ord. A) Personslaten. Antagandet af den för rörelsens ledning och underbåll erforderliga personal, äfvensom bestsemmandet af hvars och ens eflöning, ankommer naturligtvis på en blifvande styrelse för bolaget. Antalet af denna personal bestämmes imedlertid redan på förband i det närmaste af banans längd och läge, stationernes antal, lokomotivernes och de degliga trainerces mängd samt beskaffenbeten af de varor, som kunna till forsslende piräkneas. Såluada hehöfves, efter den sparsemmssto beräkning, vid banan och verkstäderna ett ental af 200 perso ner, för de flerfaldiga dervid förekommande arbeten och bestyr, med en förslagsvis antsgen aflöcingssta: af tillhopa 70,000 rdr bko. Ansvaret, som hvilar på de fleste vid jernvägarne anstälide personor, är så stort, att de måste, för att ega plitligt folk, i förhållande väl lönas. För den administ:erande direktören (Der Betriebs-Dirigen:) har jag alltsi förslagsvis beräkrat 4000 rdr om året; för Ööfveringeniören 3000; för stationschefer ifrin 666 rår 32 Sk. till 4,500 efter olika klasser, o. v. ända till ban vektare, för hvilka jeg antagit en lön af 200 rd! bko. Det är möjligt, att en blitvsnde styrelse kar lyckas erbålla dugligt folk med mindre kostnad men ock möjligt, att den icke kan begå sig utar en större personal, som föranleder i det hela samm: slutliga utgift. I alla fall är det bättre att beräkn en för hög än en för låg utgill:summa, cr hverje i verkligheten tillväg2bragt kosparing derst är en förhöjning af aktieegarnes vinst. Jemföre ofvanståendo förslagskalkyl med dei verkliga förbål landet vid Altona-Kieler-banan, så torde förslage beloppet här vid första ögonkastet synas för lite: