Article Image
nen, och han ökar i samma förhållande sin förtjenst. I stället att tillbringa dagar och veckor på forsling, får han vistas hemma vid arbetet, kan egna så mycket mera flit och åhåga deråt, bringa till så mycket högre utveckling ej blott odlingen af säd och jordfrukter jemte den hittills så djupt försummade boskapsskötseln, utan äfven de mångfaldiga binäringar och den hemslöjd, som kunna och böra idkas under bondens tak. Men han har icke endast denna direkta vinst af jernvägarne; äfven en indirekt fördel af icke ringa betydenhet tillskyndas honom uti minskningen af kostnader för underhåll af hästar och körredskep; uti lättnad af väghållningen, som naturligtvis blir mindre tryckande, i samma mån som forslingen å landsvägarne särdeles af tunga Jass förminskas; uti befrielsen från största delen af postföringen, kronooch fångskjuts, med flera vid jorden fästade bördor; och slutligen uti minskade faror för helsa och sedålighet, hvilka fammanlagda vinster bilda ett kapital af huslig trefaad och växende välstånd, med tillgång till och sinne för högre och ädlare njutningar; med ett ord: ett! kapital af jordisk lycka och sedlig förädling, hvars ernående bör vara målet för både den enskilda menniskans sträfvande och samhällets alla lagstiftningsåtgärder. Näst jordbruket i vigt står bland näringar hos hos oss bergshandteringen, och dess fördelar af jernvågar äro icke stort mindre än jordbrukets. Våra berg innehålla en outtömlig tillgång på malmer och mineralier af flera slag, för hvars brytande endast fordras armar och arbete, men till hvilkas vidare tillgodogörande brännmaterialier äro oundgängilgen södvändige. Genom strängt anlitande och beklaglig misshushållning med skogarne i bergslagsorterna är uoltillgången der redan så förmiaskad, att den pärvarande produktionen af bergsbruksalster knappt kan bibehållas vid sin höjd och omöjligen låter sig vidare uppdrifva. Huru ofördelaktigt detta är för si väl grufve-, som hytteoch bruks-ägarne, inses lätt, och det måste, om ej hjelp mellankommer, omsider gå derhän, att bruksdriften måste på flera ställen nedläggas. Medelst jernvägar kan ej blott detta förekommas, utan en betydande utsträckning af näringen derjemte tillvägabringas, då malmen för en ringa forlön transporteras till skogsorter för att nedsmältas och utsmidas, eller tvertom kol tillföras gruftrakterna till lindriga priser. Det är forsellöaernas dryghet, som i väsendtlig mån tynger priset på det svenska jernet i jomförelse med det engelska, som tillverkas i stora qvantiteter på ställen, der malm och stenkol fionas på samma punkt; och det är priset, som tiil hufvudsaklig del bestämmer afsättningen på utländsk ort. Vilja vi således bibehålla vårt jern i verldsmarknaden, så måste vi tillse, att det kan tillverkas för nedsatt kostnad, och dertill bidraga jernvägarne ganska kraftigt. För bergshandteringen äro de sålunda af föga mindre vigt än för jordbruket, i det de bereda äfven denna näriags idkare fördelen att kunna köpa sina råämnen till det lägsta och sälja sina förädlade tillverkvingar till det högsta pris på de platser, der de för tillfällat hafva mesta efterfrågan. I afseende på manufakturer och handel gäller alldeles detsamma. Nedsättning i pris förenleder en större konsumtion, hvilken i återverkan framkallar en ökad produktion; och båda gifva åt handeln ett vidgadt fält för sin verksamhet, genom fördubblade tillfällen till vinst. Aila dessa fördelar hemtas visserligen icke i fullt mått, innan jernvägarne hunnit en betydlig utsträckning och bilda ett nät öfver hela landet; men äfven de partiella fördelarne äro stora nog att böra eftersträfvas; och då intet menniskoverk fullbordas med ett varde! men första vilkoret för fullbordan är begynnelse, ligger deruti ett så mycket giltigare Iskäl att icke dröja med begynnelsen af dessa vägars anläggande. Början är dessutom halfva arbetel, och gero att foga länk till länk sättes kedjan ihop; med ihärdighet och kraft föres hvad arbete som helst genom. Vid bestämmandet af den punkt, der början med jernvägsanläggningen borde göras, har ingen delsf det föreslagna jernvägsnätet synts dertill mera låmplig än lineen emellan Hielmaren och Wenern, ifrån Örebro till Hult, hvarföre det ock är för denna lineas utförande allmän aktieteckning härmed öppnas. Genom att sammanbinda de nämnde stora insjöarne: med hvarandra bildar den redanien tränsitoväg ifrån Vesterhafvet till Östersjön, på samma gång den sätter flere de rikaste provinser i de: inre af landet uti lätt förbindelse med hvarandra Medelst snabbgående ångfartyg å sjöarne kunna ef ter denna lineas fullbordande resande och god: transporteras emellan Stockholm och Götheborg på 36 till 38 timmar. Irågavarande linea kan : dess utom utgöra en sjeliständig bana för sig, och til lika framdeles ingå såsom del i bufvudbanan mel lan oyssnämnde städer; byarjemte den gifver, re tativt till sin längd af omkring 8 mil, sannolik lden största fördel åt både landet och aktieägarne -Isom någon motsvarande vägsträcka kan inom få I derneslandet. erbjuda. Den varutrafik, som Pp -Idenna linea äger rum, är redan af gammalt högs RE rr ar enn ST ES e——

28 april 1848, sida 8

Thumbnail