INBJUDNING TILL AKTIETECKNING FÖR UTFÖRANDE AF EN JERNVÄG EMELLAN ÖREBRO LASTAGEPLATS SKEBÄCK VID HJELMAREN OCiIl HULTS HAMN VID WENERN. Sedan Kong!. Maj:t genom nådig resolution den 27 November 4845 täckts meddela mig tillstånd att, i förening med inoch utländske män, genom bolags bildande, under en tid af 20 år få anlägga jernsägar genom rikets söder om Dalelfven belägne landskap, uti riktningar, som uti den kongl. resolutionen upptagas; samt under de 2:ne sedermera förflutoo åren undersökningar ägt rum i afseeende på en jernvägslinea emellan hufvudsaden och Gö teborg, får jag detta företag till allmänhetens deltagande nu aomäla medelst inbjudning till aktiers tecknande deri. Då likväl arbetet är af allt för stor omfattning, för att på en gång will utförande företagas, och det jemväl låter sig i särskilda min dre afdelningar lämpligen verkställa, är det till utförande af en sådan mindre del allmänheten pu inbjudes. Om den på all rörelse och industri utomordentligt lifvande verkan, jernvägarne utöfva, gör man sig en rätt föreställning, först då man sett de länder, bvarest sådane vägar redan finnas. Men äfven utan att hafva sjelf erfarit och bevittnat denna verkan, kan vigten deraf fattas af hvarje tänkande sinne vid betraktandet af de fördelar, lättade kommunikationer i gemen hafva med sig. Hvilken svensk man känner icke värdet och bebaget af de ångbåtsförbindelser, som i närvarande stund omfatta nästan hela landet; och för 26 år sedan, då en enda ångbåt klöf Mälarens bölja, hvilken tänkte då, att ett fjerdedels sekel derefter hamnen vid Riddarholmen icke skulle rymma den flotta af ångfartyg, som nu i alla riktningar underhåller den inrikes förbindelsen med hufvudstaden? hvilken föreställde sig, att i vårt, såsom det häfdvunna talesättet lyder, på folk och industri fattiga land gods och påssegerare skulle finnas i ymnighet för dem alla? Det är obestridligen den Jätade kommunikationen; som framkallat denna rörelse, och likväl, huru inskräokt är icke verkan af ångfartygskommunikationen, i jemförelse med Jernvägarne, som icka beröra endast kusterna, eler vissa punkter vid de stora insjöarne och vattendragen, utan genomskära tillika det inre af landet! Genom snabbheten i transporten, tillfället att icke blott hvarje dag, utan å särskilda tider ef dagen kunna resa eler afsända goda från en ort till en annan, samt trafikens underhållande hela året om utan väsendtligt afbrott af snö och köld — hvilka utomordentliga fördelar skänkas icke derigenom åt hvarje gren af näringar, åt hvarje klass af medborgare! Hvad beträffar åkerbruket, den första och vigtigaste af alla näringar, med rätta kallad modernäringen i landet, inses lätt, att dess vinst af jernvägarne äfven måste blitva i förhållande störst. Landtmannen skall, sedan nätet af jernvägar blifvit fullbordadt, kunna med lätthet ach fär lindrig koctnad fäörsända sina produkter till den plats, der de betalas bäst, der hehof och efterträgan äro störst, och likaså bemta sina egna j förnödenhetsvaror, der de erhållas till det billigaste vuris. Derigenom säites egendom i aflägsne, landslorter uti jemnbredd med egendom i närheten a hufvudstaden, och i allmänhet bringas, vid afståndens så att säga försvinnande, producenter och konsumenter tillsamman, till fördel å ömse sidor. Priserne jemnas sålunda öfver hela landet, och då den enes öfverflöd kan utan svårighetoch tidsutdrägt fylla den andres brist, är det ingen möjlighet att, såsom icke längre än två år tillbaka förhållandet var, en tunna säd kan kosta 6 till 8 rdr mer i den ena provinsen än i den andra 0. s. v. Detta är likväl icke den väsendtligaste fördel, jordbruket hemtar a! jernvägarne Det gifves en ännu högre vinst, som genom dem kommer landtmanren till godo, en vinst, som ho: 083 ännu icke rätt uppskattas, men som likväl äl den högsta of alla: det är vinsten af lid. De gamla ordspråket, att den som vinner tid, vinna allt äger här den fullaste sanning. Då jordbru karen icke behöfver på utförandet af sina produk ter använda samma tid som förut, har han natur ligtvis så mycket mera tid att egna åt produktio RR ETT TRAINER TT TNT TIRLINGAASRAT IAS