Article Image
ATERBLICK på tafvelgalleriet efter artisternes och littera törernes andra soird, i De la Croix salong. (Slut från gårdagsbl.) Vi lemnade sednast Historie-facket, hvaruti Amor afskjutande sin pil, al Westin, spelar hbufvudrollen och ståtligt pryder salongens öfra sida. Detta arbete, kanske från konstnärevs bästa period, var mycket beundradt på sin tid, och förtjenade det med rätta. Men grundtanken? originaliteten? Under kejsartiden lefde i Poeris som landsflygtig en utmärkt neapolitansk målare, Giovanni Giani: han bar målat en Amor efter samma id, och deraf finnes en gravyr i Pointill, af en förvillande likhet med Westins tafla. I Landskaps-genren företer galleriet särdeles geda saker. Främst skådom våra landsmän. Af Palm i Rom, denne dugtige målare, som här hemma kämpade med brist, vardt misskänd, nedsatt och motarbetad af ett Visst parti, se vi här en utsigt af Tivoli, en herrlig tafla i Pougsins anda. Det är i solnedgången, och

22 januari 1848, sida 3

Thumbnail