— Läsaren finner, af en annons i gårdagens blid, att Svenska Slöjdföreningens Skola dagligen ökar sin omsorg, att meddela kuaskape: åt ungdomen i handtverkerierna. Det är ett glädjande tidens tecken, att således, sent omsider, äfven hes oss arbitaren böjes från den nästan medvetslösa handtiverksslentrianen, som verkstaden, lemnad åt sig sjelf eller åt endast handen, gifver, och att arbetarens begrepp öntligen synes bl.fva sat! i första rummet. Vi hafva bärvid med särdeles tillfredsställelse bemärkt att Slöjdföreningens Skola bygger all sin undervisning på mathematiska elementer; och utan tvifvel gifves det för slöjdidkaren ingen bätre utgångspunkt. Om än icke hvirje linea, af all form som kommer under arbetarens öga och hand, vore hvad den är, i sic uppricnelse cch till sin detz1;, hönförlig till en eller annan geometrisk fizur; så stode änd: ck den hufvudsakliga vinning för eleven qver af de rmathematiska elemen!erna, att h:ps tanka riktas åt och vänjes vid ordnizg och sanning i begreppet. Detta sker, nämlgen, oivifvelaktigt om, hvad vid slöjdskofan är bändelser, räkningen, och egenskaperna hos de geometriska figurerna inhemtas, icke såsom en utanlexa, utan såsom verkligen förstådda bjelpmedel, och derszs bruk i Skolan inpräglas, genom en mängd tillämpningar på de beräkningar, uppställningar, ritvingar 0. s. v. som en tintanae SAR RARE SR ST ROSTA EE TAGAS EET INET