införd, väntar erkännande från statens sida, som de liberale vilja befordra, men de konservative bjuda till att hämma. Detta utgör tvistefrågan. Sedan förestående var skrifvet, kommer oss dagens n:r af Tiden tillhanda. Vi erkänne, att då vi i går i samma tidning liste om dess önskan att föra diskussionen med dess politiske motståndare utan förvridande af satserna, utan pådiktande af falska motiver, hyste vi någon tvekan huruvida Tiden verkligen sjelf skulle ställa sig detta till efterrättelse. Denna tvekan grundades på vissa entecedenser hos den man, som ställt sig i spetsen för den nya tidningen. Vi accepterade icke destomindre för vår del det stridssätt han föreslagit, såsom i allo instimmande med våra åsigter och önskvingar. Tiden har ej länge dröjt att visa, huru föga han sjelf bryr sig om att iakttaga had han fordrar af sina mot-tåndare. I dagens n:r är han redan i full fart med att beljuga Aftonbladet. Han påstår, bland annat, att denna tidning grundade sin uppkomst på diktade Polska segerbulleiiner, ill en del af egen tillverkningn. Att Aftonbladet, hvilket då, såsom nu, i likbet med hvad alla tidningar måste göra, och hvilket ligger i sakens natur, refererade de utländska nyheterna ur utländska blad, någongång kan ur dem hafva innehållit underrättelser, vare sig om Pol.ckarnes sograr eller annat, som ej sedan bekräftat sig, är alltför möjligt, och intet annat, än hvad som måste hända i alla tidningar. Pligten, alt rätta den felaktiga uppgiften, då den verkeligen befunnits vara en sådan, har deremot aldrig af oss blifvit uraktlåten; och vi trotsa Tiden, att framdraga ett enda exempel på motsatsen. Att Aftonbladet, såsom Tiden jr åstår, sjelf tillverkat Polska segerbulletiner, är, med förlof sagdt, en komplett osanning. Man ser af deita Tidens beteende, ait redan andra dagen af sin tillvaro beljuga sina motståndare, huru mycket allvar den hade med det vackra stridsvätt, den i går rekommenderade. Naturam expellas furca, tamen usque recurrit. Vi spå, alt innan en vecka förflutit, Tiden står precist på en linea med Svenska Biet. Vi efterfråga ej alt nu genomgå och framdraga alla öfriga falsarier rörande Aftonbladet. I förbigående må vi blott nämna, att då Tiden i sin lidvingsrevue framkastar: För ett par dagar sedan läste vi i Aftonbladet den meningen, att katholicismens syftning och utveckling hädanefter ej kan vara eller blifva någon annan än jesuitismen. Kan detta vara Aftonbladets allvar? m. m. så borde referenten med detsamma hafva erinrat sg och sina läsare, att dessa tankar om kaiholicism och jesuitism icke äro uttryckta af Aftonbladet, utan af en tysk författare, Car Heinzen (se Aftonbl. JE 463, för den 24 Juli), ur hvars bok: Preussisches und Teutsches des:a utdrag, som i Tyskland väckt stort uppseende, blifvit hemtade, och hvilka till sitt innehåll historiskt må gälla hvad de kunna och förtjena. För vår del vilja vi visst icke neka, att jesuitism visar sig annorstädes än blott inom kaiholicismen; men Tiden kan, för sanningens skull, låta bli att såsom Aftonbladets eget anföra hvad Aftonbladet sjelf refererat från andra.