ALL IURIITLUATIME MAL FISMVJUE HISSA TIMMA 2 5 MI MEaDSR stil — en af de bekanta djurmaskerna, som så sällsamt blcka ned på åskådaren från de gamla Idomkyrkorn2as korshvalf, i hvilka de utgöra slutstenarne, och stundom fästena för lju-Lronornas upphängningskedjor. Bredvid den finner man flera andra konstsaker af samma skolas eleIver, alla bebådande hvilka framsez i skön Ikonst, som de egentliga slöjderna kunna vänta Isig genom nyssnämnda läroanstalt, wu: nitiske lärares ledning. Det väsend: är, att eleverna uppgifvas sjelfva hafv lerat sina konstarbeten. De af hr Feiiizen moIdellerade — en ung Hercules och eit ornament — visa detia förhållande omedelbart, ty deäro pusserade i vax och tydligen icke gjutna. De öfriga äro afgjutningar, men efter elevernas legen modellering. Ena af dessa konstrrodukter, af hr Kunze, är afgjuten i cemeni och föreställer ett antikt gumshufvud; en sonan cementafgjutning, hvars upphofsman icke finnes tillkännagifven, är en efterbildning af ett antikt hufvud i egyptisk stil. De öfriga äro af gips, nemligen en annan djurmask af bv Kunze, jemte åtskilliga basreliefer — ettant:.1i hjelmprydt hufvud, en grip, ännu en m:s?, men af mensklig liknelse, med en blomste:; kors på buf:l vudet, en oxe och två ornamenter, sila af hr .) Berlenius. Åtskilliga andra plastiska arbeten i vax äro Ljatt beskåda i fjerde rummet från ingången, under M 4098, och härröra från Cialmerska ISlöjdskolan i Götheborg, hvars elever fr -mbragt Ido. Om en enda bland dem, en basrelie, föreställande en genius i grekisk stil, fiunes eleI vens namn (Billqvist) uppgifvet: för de öfriga, allesammans ornamenter, äfven i grotisk stil, isaknas dylika uppgifter — en biygsaihet af de anga modellörerna, hvilken är så mycket aktningsvärdare, som alla dessa arbeten äro un förda i en särdeles ren och elegant stil, och skul!e rött väl kunna försvara sin plats vid en egen:lig konstexposition. Utom det i föregående artikel omnämnda imirkviördiga träsnideriet i masur (JE 4098) af I torpardottern Sofia Isberg. erbjuder slöjdexpoIsitionen två andra arbeten af dylikt slag, tillIkännagifna såsom konstarbeter, normligen ett (4 4) i furu, af hr Ahlborn, och ett (JV 4095) i lind, af hr Lundberg; begge ati skådai 2:dra Isalen från ingången. Det förra ir en tafvelram, cnligt en vid densamma af hr Ahlborn sjelf fog:d omständlig förklaring komponerad och utförd af honom, sami bestämd till en tafla, som föreställer et Christus-hufvud med törnke po oMw Be krova. Figurernav — så lyder beskrifningen Tf vidare — töfverk, blommor och frukter, äro Iswurna al ett stycke för hvarje sida. De främst på hvarje sida anbragta qvistar äro symboliskt framställda, häntydande på ofrannämnde taflas ämne. Den öfra sidans mest framstående qvistar (Passionsblommor) föreställer: Hopp, Tro, Aärlek och Tålamod. Den venstra sidans mest framstående delar (on e:gel, hållande sig uti en törnrosqvist) förestöll r: Kärleken. De på högra sidan mest framstående del r (en engel, hå!lande sig uti en liljeqvist) föreställer: Oskulden. Den nedra sidars mest framliggande qvistar (Palmqvist) Friden, (Murgrönsqvist) Evigheten; att båda qvistarne korsa hvarandra, föreställer: den eviga friden. Det öfriga består af inoch utländska blommor och frukter, såsom: Melon, Applen, Ced rkoti från Libinon, Sviskon, Sidenkott, Mais, Tallkott, Echinopsis, Cactusbomma (Cercus triangularis), Vindrufvor, Amaryllis, Mulbär, Ekoch Lagerlöf, Wallmoknopp, Palmfrukt, Mispel, Körsbär, Smultron, Citron, Hibiscus, Calla ethiopic:, Lambertsnöt, Korn-ax, m. m. Ramen är bestämd, att endast fernissas med genomskirlig fernissa, så att trädets ådror likväl synas, Det tyckes af allt detta, som om symboliken här utgjort konstnärens hufvudsyfte, och att han vid detta tillfälle anslutit sig till den i sednare tider bekanta ny-tyska eller Cornelianska milarskolan, hvilken i forntiden hade sin motsvarighet hos Egyptierna, Perserna och Hinduerna. Kompositionen lärer alltså hufvudsakligen böra bedömas ur sadan synpunkt. Men äfven ur den estetiska kan man cj frånkänna detsamma en lyckad anordning och en trogen natarhirmning i detaljerna, hviika för öfrigt äro utförda i ett raskt mancr och beräknade alt göra sin förnämsta effekt såsom ett helt, och på ct för detta ändamål passande afständ. Härvid bör ref. ej uraktlåta en rättelse vid uppgilten i föregående artikel, att byggsnadsoOrnamenterne på hr Winters nya etablissemang vid Djurgirdsslätten skulle vara sf bolaget Hoffmen och Björkman. Det uppgafs så, och jomförelsen med bolagets vackra ornamernfer i bränd lera tycktes besenpna det; men hv Ahlborn har dermera upplyst att dessa ornamenter äro srfärdigade af honom. Det andra träsnideriet, af br Lundberg, är blow cn blomsterbulett; men ref. har icke bört några delade meningar om den utmärkia örtjonsten i detta arbete; antingen man afser len högst eleganta kompositionen, bestående i valet och tnordningen af blommorna, eller utrendets uomordentliga naturtrohet. Dessa ina resenblad och rosenlöf, dessa bljekonvaljblommor, betöfde blott äga siua orginalers förg, lör att fullkomna illusionen att man sågeframr sig on verklig blomsterbuk. tt; men man ulle iekxe då kunna beundra det alldeles kiresiska tålamod, som måste erfordrats, för att fterbilda dylika naturföremål i trä. En och innan åskådare har hörts yttra, att detta arpele sannolikt vore sammanlimmadt af fina spåtor, och alt det icke skulle kunnat framringas på annat sätt; och vid närmaro granskng skulle man äfven kunna tro att de smärsta viomsterna blifvit sålunda fåisiade på sina fina ch svigtande stjelkor; men ser man närmare ter, så upptäcker men tydligt, att konstnäen utarbetat det hela, äfven lörurosornas blompor och blad, ur ett enda trästycke. Tilacsom MmMaAd Harna ach fav FOS