INBJUDNING TILL AKTIETECKNING FOR BILDANDE AF ETT BOLAG, I ÄNDAMÅL ATT ANLÄGGA EN JERNVÄG EMELLAN STÄDERNA UDDEVALLA OCH WENERSBORG. Såsom en bland de mest storartade och infiytelserika skapelser af menniskosnillet, framstår ostridigt den i sednare tider gjorda uppfinning af jernvägar. De vigtiga resultater densamma, ännu knappast fullväxt, frambringat i flera länder, förmedelst det lif och den utveckling, som den beredt åt folkens industriella och materiella krafter, lemna en säker garanti för dess nytta och ändamålsenlighet. , Kulturen, buren på dessa jernvingar, tränger med hastighet fram till de aflägsnaste vinklar af verlden, och nmationerne utbyta lika pilsnabbt idter som varuprodukter. Hvarje civiliseradt land skyndar att tillegna sig denna rika uppfinning, och snart skall ett jernvägsnät öfver hela Europa sammanbinda vestern med östern, och södern med norden. Vårt fådernesland befinner sig ännu i saknad af detta mäktiga befordringsmedel för handeln och industrien, ehuruväl förslag redan biifvit väckt till anläggning af 2:ne större jernbanslinier inom riket. Det, som nu är i fråga, afser att, medelst en jernväg af icke fullt 2!-, mils längd, sammanbinda Wenern och Nordsjön. Redan från äldre tider tillbaka hafva fördelarne af en sådan förbindelse varit insedde och erkände, och erfarenheten haririkt mått bekräftat dem, sedan, genom en kanalanläggning, dessa två för trafiken vigtiga punkter blefvo förenade. Jernvägsuppfinningen var dock ännu icke född, när det stora jätteverket Trollhätte kanal såg dagen, ty otvifvelaktigt hade den förra då blifvit .tillerkänd! företrädet framför den sednare, med hänsigt både till anläggningskostnad och ändamålsenlighet. För ett tiotal af år tillbaka väcktes fråga, huruvida det vore förmånligare att antingen utvidga nämnde kanal eller anlägga en ny emellan Uddevalla och Wenersborg, för att på den kortaste vägen förena Wenern med hafvet. Ehuru Kongl. Maj:ts nådiga beslut i denna fråga, med fästadt afseende -hufvudsakligast på kostnadsförslaget utföll för det förra alternativet, torde dock ej mindre deraf, än af hvad erfarenheten sedermera gifvit vid handen, få slutas, att Trollhätte kanalicke ensamt eller tillräckligt, såsom kommunikationsmedel, förmår uppfylla landets behof och anspråk. Dels afståndet denna väg från Wenern till hafvet, utgörande omkring 9 mil, dels den längre tid under året, som kanalen är stängd, och dels den långsamhet, de besvärligheter och dryga fraktoch slussafgifter, som med farten derå äro förenade, utgöra olägenheter, hvilka ej kunnat undgå att leda uppmärksamheten på en beqvämare kommunikationslinea, genom anläggandet af en jernväg emellan Uddevalla och Wenersborg. Intet ställe gifves ock inom riket, som bättre lämpar sig för en sådan anläggning, och fördelarne deraf framställa sig sjelfmant för hvar och en opartisk betraktare af redan befintliga lokaloch trafikförhällanden. Utan att nämna de förmåner, städerna Uddevalla och Wenersborg, såsom jernvägens begge ändpunkter, enskildt tillskyndades, skulle denna anläggning för de omkring Wenern liggande landskap, Wermland, Westergöthland och Dalsland, medföra oberäknelig vinning, dels derigenom, att dessa provinsers betydliga och vigtiga produkter af jern, spanmål och trävaror kunde på några få timmar efter ankomsten till Wenersborg vara i Uddevalla färdige till export, hvilken derifrån ytterligare kunde underlättas, om och när så erfordrades, medelst ångbogseringsfartyg genom skärgården, och dels deraf, att de för nämnde landskap behöfliga importvaror, vida hastigare än nu sker, kunde dem tillhandakomma. Härförutan torde böra anmärkas de betydliga qvantiteter af spanmål och andra produkter, hvilka landvägen fortskaffas till och ifrån kustorten, dertill tusentals mansoch hästdagsverken nu måste användas, som genom jernvägstransporten kunde besparas. Blott från Uddevalla exporterades, under året 1845, 80,009 tunnor spanmål, som ditförts landvägen, till det mesta från Westergöthland. Förmedelst tillvägabringandet af en direkt ångbåtsfart emellan Uddevalla och någon större utländsk handelsplats, skulle ifrågavarande företag erhålla en ytterligare vigtig utsträckning, och ännu mer, derest, efter redan väckt förslag, sjöarne Wenern och Hjelmaren blifva med en jernväg sammanbundne, hvarigenom en ny och beqväm kommunikationslinea emellan hafvet och Östersjön Vore öppnad. Aa gear ot Ängs de stR J-gees Ulevollg, genom sammanskott beredt medel till de erforderliga undersökningskostnaderna, samt undertecknade blifvit utsedde att, i egenskap af kommitterade, öfvertaga bestyret och ledningen af de för anläggningen nödige förberedande åtgärder, äfvensom att vidare söka befordra utförandet deraf genom aktieteckning, hafva kommitterade hos Kongl. Maj:t utverkat nådig tillståndsresolution af den 22 Maj sistlidet år för det bolag, som kunde bildas, att under loppet af fyra år, räknade från slutet af det innevarande, få anlägga en jernväg i lämpligaste sträckningen emellan städerna Uddevalla och Wenersborg med vilkor att, innan vederbörlig oktroy för jernvägsanläggningen eller förordnande om jords afträdande meddelades, till Kongl. Maj:ts nådiga pröfning borde öfverlemnas, jemte anmälan om hvad i afseende på bolagets bildande blifvit tiligjordt och beloppet af aktieteckningen, fullständig plan och kostnadsförslag för anläggningen samt beskrifning å den mark, hvaröfver jernvägen skall framgå, tillika med uppgift om och hvilka öfverenskommelser med jordegare angående marks afträdande kunnat träffas, hvilka alla handlingar borde till Kongl. Maj:t ingifvas inom slutet af år 4847, vid påföljd för underlåtenhet deraf, att den genom resolutionen medgifna rättighet till jernvägs anläggande komme att förfalla, samt under förbehåll derjemte, att det blifvande bolaget för företagets verkställande inom 1854 års utgång ställde antaglig säkerhet, samt underkastade sig de stadganden i afseende å jernbanans afsynande och det framgena behöriga underhållandet deraf, jemte de ordningsföreskrifter i öfrigt. som, till jernvägsfartens betryggande, Kongl: Maj:t kunde finna nödigt att i nåder meddela. — Efter af kommitterade uppgjordt kontrakt med preussiske öfveringeniören J. Koenigk, har denne under sistlidne sommar verkställt nödige undersökningsoch nivelle-!