som visserligen må passa hos den råa soldateskan, vara af för grofkornig art för att anstå den qvinliga, älskvärda Isabella. — Alices parti lämpar sig synnerligen. väl för m:ll Ebelings röst och arten af hennes artistiska anlag. Hon gaf det ock med mycket värma och energi, och särskildt böra vi i detta hänseende nämna hennes hufvudscener i 3:dje akten, arian i första, terzetten i sista akten, m. m. Hennes spel har ett lifligt uttryck, dock behöfver det ännu mycket regleras och i synnerhet förädlas. — Herr Lundbergs friska och behagliga tenor tog sig ganska väl ut i Raimbauds parti, ehuru man för öfrigt -kunde önska hans sång och spel något mera regelmessighet. — Uti kör och orkester förspordes för öfrigt en och annan ojemnhet. I anseende till operans längd, har man vidtagit åtskilliga afkortningar och uteslutningar. Vi vilja imedlertid taga oss friheten att inlägga ett godt ord för 3:dje kupletten af Raimbauds ballad, som man i anseende till dess mästerliga harmonisering och stämföring högst ogerna saknar. Fruntimmerskören med ballet i 4:de aktens början gifyves för närvarande i sammandrag såsom entreakt; vi tro imedlertid att äfven detta effektrika nummer med fördel skulle kunna åter upptagas. —U—