på, huru jernvägarne skapa trafik, finnes anfördt lord G:orge Bintincks märkvärdiga tal i Underhu set natten emellan den 4 och 5 Februari, vid af gifvande af hans bill om ett statslån af 46 millio ner -för jernvägars anläggande i Irland såsom me del till detta lands upprättande. Lordens försla; gick ut på, att staten skulle mellankomma med si kredit och bispringa jernvägsbolagen med lån på det sätt, att under vissa vilkor och uppgifna kon troller bolagen skulle för hvarje 400 , som de be hörigen användt på jernvägsanläggningen, få afsta ten låna 200 mot förslagsvis 3 . proc. ränta sam pant af hela jernvägen; och han yttrade under ut -vecklingen af sitt förslag, ibland annat följande, til ådagaläggande, att staten vid en sådan transactior ägde full säkerhet för de lemnade lånen: Den line: i hela riket, som ger den lägsta bruttoinkomst a trafiken, är den ifrån Arbroath till Forfar. Brutto inkomsten på denna linea, som kostar 9,060 pej mil (eng.), var första året allenast 468 , unde; det att kostnaden för rörelsens underhållande val 202 per mil, och icke dess mindre skulle styrelsen, äfven med en så låg ståndpukt af trafiken, hafi 3!V, procents ränta och 2 procent varit öfver föl aktieägarne. För att visa, hvad Arbreath och Forfar-linien var, måste jag nämna för Huset, att hela den trafik, som förefanns emellan de två städerna före bildandet af denna jernväg, icke var större, än att den kunde b sörjas med en häst och kärra, som färdad s mellan de två städerra tre dayar i veckan. Folkmängden i dessa städer är allenast 8,707 i den ena och 9,620 i den andra, och der finnas blott några få mellanliggande byar, och ändå uppgår antalet passagerare, som nu färdas på jernvägen, till 90,000 på året eller 247 om dagen, lemnande ett medelbelopp af inkomst för ,veckan af 450 till 200 L, hvilket gör en profit af 5 procent på hela den använda kostnaden 143,600 ., Sådana förhållanden och en sådan utveckling af rörelsen, hvilken öfverallt är en verkan af jernvägars tillkomst, gör ingalunda i egentlig mening nödigt, hatt de bolag, som åtagit sig utförandet af dessa nyttiga kommunikationer i Sverige, erhålla understöd eller garantier af staten, men det är utan stvifvel både nylligt och lämpligt, att staten beforIrar framgången af ett sådant företag, hvilket äger på sjelfförsvaret och nationalvälmågan ett så väsendtligt och afgörande inflytande, att det kunde inses för ett statens virkliga åiggande att sjelf och för egen räkning utföra jernvägsanläggningen i törsta möjliga omfattning, på sätt i Belgien äfven kett. Att svenska staten kon det, om den allenast vill, skulle ins. hafva lätt att visa, om sådant icke ör närvarande skulle föra honom alltför långt; och ns. vill här, i afseende på säkerheten för all förlust ör staten vid ett sådant företag, ännu tillägga blott lågra ord utur lord Bentincks ofvan omförmälda tal, åsom tillämpliga äfven hos oss, och på samma gång itvisande omfattningen af den s. k. jernvägskunens (mr. Hudsons) verksamhet: Jag har meddelat nig — sade lorden — med en aktningsvärd gentlenan, som är ordförande för jernvägar till 4700 mils eng.) längd och som har förvaltningen af 45 millioer , och han är färdig att sätta sin kommerciela eputation och karakter i pant, för att styrelsen elr staten icke skall förlora ett enda öre genom detta örslag. Min aktningsvärde vän, lordmayorn af York nr. Hudson) kan säga eder, att den sämsta jernig, som är under hansledning, skulle gifva styrel;n hundra procents säkerhet, och jag är beredd att sa er, att af alla jernvägar, som någonsin blifvit yggda här i landet, i Belgien eller i Skottland, den slaste skulle gifva styrelsen en ypperlig säkerhet., a