Article Image
4 3 FY EKEBEREREBNINE FEAT. BV OM SSOTR betstar ingen eller högst rivga efgift, hvarigenom postverket blifvit satt i tillfälle kunna, till läitnad för korrespondensen, nedsätta portot till hälften för bref som sålunda afsändas sjövägen. För bref åter, som, på detta sätt befordrade, skola afgå viI dare med landtposterne, är fulla landtportot bibaI : hållet. Jernvägslinierne cmelien Kiel och Altona samt Göckstadt äro färdiga och en snnan under byggnad emellan Köpenhamn och Roeskilde, hvilken kommer att fortsättas till Korsöer. Ehuru dessa i linier till en början beoredt och komma att bereda postverket en fö lust d rigenom, att de på sednare iider särdeles dyrbart inrättade parsonpostvagnarne Jaf olika slag, med hvad dertill hörer, blifvit umj bärlige och således falla postverket till last, så har jsumman elier v I het för försändningens ri dock danska postverket, liksom i andra länder, der ljernvägar finnas, varit fellet, på dem betydligt vunnit, enär bref och paketer till en viss vigtaf jernvägsbolagen befordras utan ersättning, och korIrespondensens genom desxmma mångdubblade lNiflighet lemnar en mer än tillräcklig ersättning för hvad i personpostväg förloras. Rekommenderade bref, för hvilka afgiften till postverket erlägges i fö ande till den innosiutna das endast med peketeller persopposterne till vinnande af större säkeriga framkomst. I Danmtrk speudiceras ej å postkartorne brefägarnes namn, utan uppföras endast derå hrofvens styckeoch lodtal. På samma sätt som i flera anåra länder eger tum, hvarigenom mycket arbete undvikes och ert riegaro antal tjenstemän erfordras. Paketpostinrättningen har fått den utvidgning, jatt paketer nu kunna flera gånger i veckan til rikets alla städer afsändas, och har behållningen å denna förut ej vinstgivande inrättning stigit i samma förhållande, sora tillfällena till pakerförsändning ökats. Till K. danska poststyrelsen gjordes af undertecknad skriftlig framställning i följande ämnen, hvarå svar åt undertecknad utlofvades vid dess återfärd till Sverige och hvilka äfven då bekommos på sätt här ned;n anfördt blifvit, nemk: 1:0 Om en paketpostförbindelse emeilan de båda rikena, så väl i afseendo på paketers försändende dem emellan, som äfven öfver Danmark emellan Sverige och Homburg ssmt kontinenten, och öfverlemnades ett uppgjordt projekt till öfverenskommelse härutinnan. Till den föreslagne förbindelsen förklarade bemälda styrelse sig fullkomligt bereåvillig och uttryckte sin önskan, att en konvention härom må:te mellan de båda postsyrelserne. snarligen inledas och afslutas; till följd hvaraf förberedande ätgärder blifvit af undertecknad i detta afseende vidtagne. 2:9 Om ändring af 3 utiden emellan Sverigo och Danmark den 46 Februari 1832 afslutade postkonvention, i den rigtning att svenska postverket skulle af det danska erhålla restitution af det trinsitoporto som blifvit förstnämnde verk påfördt för bref som, afegångne öfver Danmark ofrankerade : från Sverige, Norrige eller Finland till Hamburg : och andra utrikes orter eller derifrån till Sverige, : Norrige eller Finland, icke blifvit af adressaierne utlöste och inom viss utsatt tid återsändas till det s danska gränsepostkontor, der debiteringen af poriot : skett. Skriftligt förslag härom, innehållande äfven i j ; sättet huru med kontro!len dervid skulle tillgå, aflemnades. Denna framställning har förenledts af svenska poststyrelsens önskan att kunna åt vecerbörande korrespondenter bereda frenkeringsfrihet äfven för bref, som afgå öfver Danmeark till och! från utrikes orter, hvilket under nu gällande förhållande icke kan medgifvas utan förlust för sven-! ska postkassan. I Härå meddelades det svar att, då förs!sget i det hela borde äfven för danska postverket medföra : fördel, enär en lifligare korrespondens öfver Dan-) mark genom förslagets tillämpning borde uppstå, t något hinder mot detsammas antagande icke skulle ; A danska postverkets sida möta, men att frågan ; snsågs böra blifva föremål för en serskild ytter-!t ligare behandling. ö 3:0 Om utsträckning af den genom 4843 års I postkonvention vederbörande korrespondenter be-l, viljade frankerinzgsfrihet för bref emellan Sverige is och Danmark äfven till öfver Sverige transiteranie t s t 1 h d n s bref emellan Danmark å ena samt Finland och Ryssland äfvensom Norrige ä andra sidan, hvarom ramställninger hos svenska poststyrelsen blifvit; gjorde. Härtill förklarade sig danska poststyrelsen för in del äfven beredd, och utiryckte sin önskan att ormlig öfverenskommelse derom snart måtte blifva ls räffad. h Slutligen fremställdes, för den händelse ofvan-isi rämnde utsträckta frankeringsfrihetskuile komma! u ill stånd, hehofvet och nyttan deraf att ett me-lr lelporto inom danska området bestämdes för den1 fver Sverige transiterande ryska, finska och nor-!v ka korrespondensen, men förklarade danska posttyrelsen sig ej för närvarande kunna derpå ingå, ch likaså ej på en af undertecknad jemväl yrkad jedsältning af transitcportot för svenska utrikes refvexlingen öfver Danmark i allmänhet, enär nåot serskildt undantsg till Sveriges förmån från IE u gällande portotaxa ej kunde göres. PDeremot!h illkännegaf bemälta styrelse, att densamma till H.jd T:t Kenungen al Danmark redan ingifvit underIS inigt förslag åsyftande en allmän nedsättning och sk mining af brefportot, hvilket, om det biföltes !m ven skulle komma Sverige och dess utrikes bref-!b; exling tillgodo, Beträffande serskildt Sveriges brefvexling på Enghå nd, af hvilken en del nu befordras dit öfver Kö-lde enhamn och sedsn med ångbåt till Altona, men iö ännu till sistnämnde sted tillbaka, utan gå måI W e anlöpa Hamburg till verkligt uppehåll och ökas ra stnad för densamma, så tillkännogaf K. danskal.t r? general postdirektören, att en postkonvention ) ÅA: nyligen blifvit med England afslutsd, att den-Åde mma ej ännu blifeit generelpoststyrelsen off: tu f2e eddelad, af innehåll, att England förbinder sel ddi t med de starka och snibbgåen:o ångfartyg, som j bo iderhålla postkomrmunikationen melisn Englang bh Hamburg, äfven befordra den danska postväan och aflerana den i Alona, samt framdetes i tckstsct, då hamnen derstädes bliver fårdig, sten, som beräknas kunna föras från London tiil

6 november 1846, sida 3

Thumbnail