Article Image
lögger, uppehållen inberäknade, endast 4 eng ml per timma; man sparar således genom begagnande af jernvägar en femtedel af kostnaden och tvåtredjedelar af tiden. Det fraktgods, som transporteras på de amerikanska jernvägarne, består af manufakturvaror och drozer, af bomull, tobak och risgryn, af mjöl och spanmål!, äfven af stenkol, ved till bränsle, hö och andra landtmannaprodukter. För fraktgods af värde betalas 7!, cents per eng. mil oeh amerikansk tor, som innebåller 2000 eng. skåtpund. En reduktion häraf lemnar ire fjerdedels silfvergroschen per contnrer och tysk mil, eller fyra tiondels kopek ass per pud och werst. Mindre dyrbara varor fortskaffas till ett mycket billigare pris. Passagerareoch Tonantal. De amerikanska jernvägarne äro, som vi redan bafva sett, kommunikationsmedel mellan de särskilda statern2, och begagnas derföre i allmännset endsst af affärsfolk. Sommartiden är de resandes antal visserligen större, emedan flera familjer företaga lustresor eller besöka badorter; men öfverbufvud taget är antatet.af resande sommartiden jemfördt med det under vintern mycket mindrs-, än i Europa är fallet. Amerikanarne äro, som man känner, ett ytterst verksamt och företagsamt folk, som förstår xtt tillbörligt uppskatta tidens värde; sysslolösa persorer och dardrifvare finnas här ej; då dessutom folkmängden, i förbållande till ytvidden, är mycket mindre än i Europa, så fölier här:f nödvändigt, att antalet af resaxde är betydligt mindre på jernvägarne härstädes än på de i Europa. Enligt de forskningar, som jag på stället gjort beträffande rörelsen på ett stort antal Jernvägar, uppgår ant-let af resande, om man beräknar dem på hela jernvägslängden, till ett medeltal af 35,000 årligen. Fraktgods och iandtmannaprodukter transporteras icke blott utmed baskusten och på de i norra delen af unionen belägna stora insjöarne, utan en vida betydtsare del föres på de långväga sege:bara floderna, roed bvilka Försynen i så rikt mått välsignat detta land. Jag har redan i min andra berättelse anfört. at för närvarande 800 ångfartyg äro i verksamhet inom Förenta Staterna; jag har endast att tillägga det de flesta af dem gå på floderna, sedan de resande föredraga Jernvägarne framför ångbåtsfirten längst utmed ha!skusten och de många förut befintliga ångfartvgen vid denna kust upphört med sin trafik. Förbindelsen mellan floderna i Amerika tillvägabr:ngas medelst kanaler, hvilkas utsträckning. redan för tre år sedan, enligt häröver utkomna officiella berättelser, uppgick till 3300 eng. mil; och sedan denna tid har detta milan:al, medelst nya anläggningar, blifvit förökadt; på dessa kanaler äger en stark rörelse rum. Ailtså blir endast en mindie del fraktgods öfver för transporten på jernvägsrne. Enligt mina forskningar transporteras trligen på jernvägarne endast omkring 15,000 tons, eller 300,000 centner å 100 eng. skåpund. Jag bör här uttryckligen anmärka, att dessa siffror framställa sörelsen sådan den nu förhåller sig; men deina röre!se är såsom allt annat i Amerika i ett ständigt vexande förhållande. Det fiones jernvägar på hvilka rörels-n eh inkomsterna årligen tilltaca med 23 procent, och jag tror mig ej begå ett mi-stag, då jag anger rörelsens årliga tlvext till ett melium af 40 procent. (Foris. följ-r.) — 2 RTR

31 oktober 1846, sida 3

Thumbnail