domery gar menn pa AlaDamaloden med angr fartyg till: Mobile och denfrån likaledes; med ångfar:yg till Neworleans. Om tre år kommer Man således att på åtta dagar kunna tillryggaJägga vägen från Portiand till Neworlasns, hvartill äcnu för sex år sean fordrades 40 dagar landvären. Äugfartygskommunikationen längst hafstu-ten har för länzesedan upphört i anseende tll de dermed förenade faror. Neworleans är b läget 432, grader sydligare samt 19?7, vestligare än Portand, hvaremot afståndet ; rk Inie utgör 1400 mil. He:a kommunikat:ouslinien uppgår ti: 4193 mil jer väg och :885 mil ingfartygsresa, eller inslles 2080 mil, hvilkst sannolikt är den längsta kommusikationslinie af detta slag, som fianes, eller kommer alt på lång tid finnas i verlden. Längd och byggnad:k-stnad å samtlige i gång varande jr: vägar. I den ofvan omskrinue kommvnikationslinien! mellan Boston ocr Gree shorö i Georzsia, äfvensom i täflngsbanan frn Stoning:on till Weldon, iörekomma 49 jravsgar, hvilka blifvit anlagda af lika många särskilda bolsg. Total längden af dessa jernvä ar uppgår ul! 1491 eng. ! mil och derss anläggnisgskosnad tilt 24 252,325 dollars; kostnaderna per mil omvexla eter terrängens beskaffenhet, efter ske-ornas vigt ochi efter antalet af anskaffade lokomotisver, vagnar 0. 8 v. Man inser utsn svårighet att här ej kan antacss något medelpris i ändamål att an-; ställa jemförelser mellan anl-ggningskostnaderna för je nvägar i Amerika och i andra länder. Medeilp-iser, som här uppgår til: 20.363 dollars per ensclsk mil, Visar bufvudsskhgast hwvilka summor amerikanzrne hittills hafva nediagt på sina jernavägar. Sed:n unionen nu mera består af 26 oafhängia, suveräna stater, af hvilka hvar och en har sin egen lagstif ning och har med dej; öfriga staterna, bandeln undant:gen, föga gemensamt!, så har det hittills varit mig omöjligt at uppgöra en futkomlit noggrann förteckning öfver alla i verksamhet varande jernvägar. Då jag hkväil redan, under fyra månaders tid, befarit jernvögar tll en lingd af 2000 eng. mil och sngående de öfriga förskaffat mig tillförlitliga underrättelser, så kan jag dock med temlig sökerhet angifva totallängden af alla de jernvägar, som i detta land ör närvarande äro i gång. Deona längd uppgår till 35000 eng. mil, i följd hvaraf antävgmingskostnaden för dessa vägar, eter 20.000 dolisrs per mil, utgör en summa af 60 mithoner dollars. Anläggningarne batva blitvit satte i verket af vid pss 100 aktiebolag och flera at staternas regeringar. Antalet at samtliga lokomotiver, som äro i gång på de-sa vägar, uppgar tiil 425, eller en lokomot:v för hvar sjunde mill. enkel väg. Miltalet af de jernvägar, hvilka komma att öppnas under loppet ef år 1839. Af de reden isång varande jernvazsrne hålla för närvarande flera på att förlängas ocn an-l, dra under byggnad stående hafva sträckvisj, blifvit öppnade. Antar jag endast de jernvägssträckor, tör hvilka omkostoraderna redan ärolf anskaffade, och hvilka sanoohkt till slutet atll 1839 äro färdiga, så lemna dessa en längd afj! 41100 eng. mil. Amerikararne öppna således på ett enda år jornvägar tll en längd af 2401. tyska mil eller 46350 rycka werst. Desna längd är lika med afståndet fråu Petersburg öfver, Mosksu till Odessa och är vida större än af-(i ståndet från preussisk-ryska gränsen vid Memel öfver Berlin och Leipzig till holländska grän-! sen vid Rben. Det kapital, som vid slutet af ir 4839 blifvit ned!gd: till anläggande al 4100 mil jernvägar, uppgår, efter 20 000 doilars på milen, tillj, en summa af 82 millioner dollars. Kommer lt härtill evdast 8 millioner för de under arbetejs varande vid 4839 års slut ännu icke öppnade ll jernvägar, så lår man en sumuma af 90 millio-j! ner doltars, eller 429 millioner preuss. tbaler, t eller 427, millioner rubel ass. Anläggningen af de amerikanska jernvägarne, med usdavtag af en kort lnie, begyute eg-mnligen år 1830; och således har, oaktadt bandelskrisen åren 1837 1 och 41838, förenämnde ofastlisa summa inom t tio ir blifvit nedlagd för anlärgandet af jern-! vägar, och det af en ung stat, hvars hela folkmängd vid sista census år 4830 uppgick till ; 42,860,680 personer och 4839 icke öiver 46, millioser! Det ör bekant att längden af alla jernvägar i hela den öfriga verlden endast utgör 1609 eng. mil; araerikanerne böra således med räita anses för den nation, som hittills bäst insett att jernvägarne icke äro annat än förträffliga landsvägar, och att endast genom deras inörande de två största inre fienderna i ett vidsträckt rike, rummet och tiden, kunna med framgång betvingas. FJERDE BERÄTTELSEN. j Auguste i Gzorgia d. 45 April 1839 Transportkostnaden för resande och varor på de amerikanska jernvägarne. Ressr på den i min tredje berättelse omförmälte jeravägsoch ånglartygsförbindelsen mellan Boston och Greensbaro i Georgia kostar 66!, dollars för hela sträckan af 1203 eng. mil Detta pris kommer, sedan de två felande jernvägssträckor, der nu diligencer användas, blifmed a KÅAR AR RR RR KR on 4 L f E