Article Image
IEMUeuv, el Alven ULU.-lojtnanten IrinectTe t. Hi Rålamb. — AA — Gölheborgs Handelsoch sjöfarts-tidning för den 6 dennes meddelar ett utdrag utur en Philadelpkia-tidning, hvari berättas, att korvetten Carlskronas olycka timat ungefär 25 sjömil (förmodligen engelska) norr om Matanzas, samt följande detaljer: Korvetten öfverfölls af en by, hvilken kastade den på sidan, vid hvilket tillfälle kanonerna lossnade från surrningarne och rullade ö:ver däcket på fina lavetter och sålunda kommo fartyget att vända kölen i vädret. Inom några få fruktansvärda ögonblick sjönk fartyget utan att lerana någon utväg-till räddning för de 131 man, som utgjorde dess besättning, undantagande några få flytande spirer och barkassep, som likaledes kastades upp med kölen i vädret. Den scen, som nu föregick, var -obeskrifligt ryslig, men af kort veraktighet, enär de fleste af besättningen, befälhafvaren inberäkned, neddrogos i den hvirfvel, som bildades vid fartygets sjunkande, utån att ens kunna göra Dågon ansträngning för sin räddning Utaf 131 menskliga varelser, som några få minuter tillförne voro alla lif och glädje vid tanken På en snar återkomst till hemmet, från hvilket de ungefär 9 månader varit borta, återstodo endast 47, som voro i stånd att få tag i barkassen, och medelst detta stöd hålla sig uppe i vattnet, hvarest de förblefvo ungefår 30 timmer, utsatte för vågornes raseri och en brännande sol, utan en bit att äta eller en droppe vatten att släcka sin törst med. Ur detta rysliga läge räddades de af slupen Svan, hvars uppmärksamhet blifvit väckt vid åsynen af ett aflägset föremål, som i början togs för ett sjöröfvarfartyg. Slupens kapten, hvars namn var Snell, upptog de olycklige omkring kl. 4 e. m, Söndagen den 3 Maj, på 25 er. 41 m: N. B. och 79 gr. 42 m. V.; Lt, ombord å sin farkost och lemnade dem beredvi!ligt all den bjelp, som stod i hans förmåga. — Kongl. Maj:t, som i nåder behagat gilla oeh fastställa en af kaptenen Backlund upprättad plan för Löfsta backars och Klinga backens omliggning på vägen mellan Norrköping och Brink, har till detta ändamål anordnat 7,900 rdr banko, hvilka utan återbetalningsskyldighet erbållas från de för kommunikationernas förbättrande anslagne statsmedel. Vilkoret för detta anslag är att kommunerna betala en tredjedel af kostnaden eller hälften emot statsanslaget. Detta är det första större väganläggningsföretag i Östergöthland. — Götheborgs Handelsoch Sjöfartstidning berättar, att grosshandlanden derstädes, kommersrådet m. m. O. Wijk, annonserat försäljningenaf den dyrbara lasten som från Ost-! indien hemförts af skeppet Hilda, å en auktion utom staden; men att detta försök att betaga den kommun, irom hvilken han förvärfvat . sin stora förmögenhet, en del af desslagliga inkomster, hade väckt stor ovilja, och att sta-): lens magistrat bade protesterat mot auktionen.: Kommersrådet hade derefter sjelf återkallat uktiopsförrättningen; och kommer den att il: täliet hållas å stadens börs. — Danska tidningar tillkännagifva nu, att edan Hr M. T. Scbmidt i Kiel lör egen räking öfvertagit ångfartyget Christian VIII komna dess tillämnade turer emellan Kiel och tockholm, med anlöpande af Ystad, att taga in början så snart det nya fartyg, som skall ntaga Christian VIII:s fordra turer emellan söpenhamn och Kiel, hunnit blifva i ordning; aktadt Svenska Regeringen icke bifallit den el af rederiets ansökan, som omfaltade tillåelsen att äfven i Ystad och Stockholm emotga och föra passagerare från och till dessa egge städer. — NN — — Vi återkomma i dag till den på Kongl. ;atern i afton för andra gången gifna femaktsomedien Tartuffes Urbild, af Guzkow, icke jott med hänseende till utförandet, hvilket f. i går ej hann närmare omnämna, utan äfn derföre att deltia lustspel är ett ibland de Dn AA SR OA Id

10 juni 1846, sida 2

Thumbnail