torde vara af nåsot intresse, såsom innehållande uppgift öfver handeln mellan Java och Singapore, herättelse om den nyss företagna expeditionen till Borneo, samt några ord rörande främmande fartygs rätt att från England till vissa af detta lands kolonier eller derifrån till China föra varor. Sistnämnda fråga har väckt mycket väsende bland skeppsredare i Bombay och Cslextta. hvilkas bemödande att utestänga främmande skepp från all täflan om frakter likväl ej tyckes vinna sympatier i opinionen. Förenta Staternas skepp äga rätt att i engelsk hamn lasta på ost-indiska kompaniets besittningar. Enligt 8:e artikeln af 1826 års traktat mellan Sverige och England, synes enahanda förmån icke kunna vägras svenska fartyg; men, om jag ej misstager mig, äro våra skeppsredare i allmänhet okunnige om denna för dem ganska vigtiga rättighet, och vågar derföre ödmjukast hemställa till kongl. kollegii benägna pröfning om och på hvad sätt de derom skulle kunna få visshet. I allmänhet gör nämnde traktat undantag för ost-indiska kompaniets besittningar, men sedan detta kompani förlorat det monopol på handeln, hvilket existerade då traktaten afslutades, torde väl alla dessa undantag nu kunna anses upphäfde För den händelse att kongl. kolleginm ej redan från Alexandria skulle hafva erbållit underrättelser om utsigten för sysselsättning af svenska fartyg m. m., får jag ödmjukast meddela några uppgifter, hvilka med sista egyptiska posten kommit mig tillhanda. Alexandrias export tilitager årligon och erbjuder således frakter för ett ständigt ökadt antal fartyg, nemligen: — Tul Marseille för spannmål 4 åa 4Y, franes pr charge, för bomull 4, 4Y,, 5 francs pr qvintal af 400 rotoli. Till Livorno för spannmål 46 soldi pr säck (100 egyptiska ardep utgöra 2350 säckar). Till Triest för spannmål 42!, kreutzer pr stara (100 ardep 220 stara), för bomull 50 kreutzer pr qvintal af 409 rotoli. Till Malta för spannmål 40 tari pr engelsk imperialquarter. Till Holland för spannmål 414 å 6 sh. st. pr imperialquarter. Vintern, eller från November till April, är bästa tiden att söka frakter i denna hamn. Det är egentligen i Maj, Juni och Juli som de saknas. — Stenkol. 20 å 30,000 tons införas årligen. Priset för West Hartleys Carr sereened Newcastle coals; varierar från 26 till 34 sh. st. pr ton, för Welsh, Scotch och Liverpodl coals, 1 a 2 sli. pr ton lägre. Detta år har regeringen betalt 36 å 37 sh. pr ton, HKostnaderne äro: tull 3 proc, landning 4 sh. 3 d. pr ton, vägning 6 d. d:o, courtage 1, proc., kommission 2 proe., portcharges, endast obetydliga lotspenningar. ; Fartyg, hvilka. höstetiden afgå till Esglaånd eller norra Frankrike med laster från Sverige, torde oftast med större fördel kunna föra egen stenkolslast till Alexandria, då de der ega hopp om retourfragt, än, såsom merändels sker, afgå i massa till saltplats, för att på våren öfversvämma svenska marknaden med en vara, som på sednare åren sällan lemnat en god fragt i behåll. Jag rekommenderar äfven till svenska skeppsrederierna att förskaffa sig underrättelser om fragterne från Berut eller Baireut. Vid skeppet Prins Car!s ankomst till Mozambique anmärktes, att Sverige icke af portugisiska regeringen betingat sig rättighet att handla på dess ko!onier, till följe hvaraf guvernören ej kunde medgifva lossning af lasten, vidare än till betalning för erhållen proviant. Svenskt Jern ditföres vanligen från Bombay och blir således betydligt dyrare än genom direkt tillförsel. ; På diplomatisk väg torde nyssnämnde tillåtelse lätt kunna erhållas, såsom numera en blott formalitet, sedan portugisiska regeringen öppnat sina koloniers hamnar för flera andra nationer. Mozambique ensam erbjuder väl ej någon stor sysselsättning för svenska fartyg; men som Port Natal, redan konsument af våra produkter, snart bör kunna emottaga en regulier tillörsel deraf, och då handeln på Madaga car förr eller sednare miste genom engelska och franska regeringarnes förenade bemödandea blifva fri och säker, så skulle -det: vara nyttigt om svenska fartyg, använde i dessa farvatten, obehindradt kunde besöka äfven Portugals der ännu egande besittningar. Singapore den 5 Oktober 1845. C. F. Liljewach. I the undersigned, J. Clunis, Shipwright, residing in Singtpore, do hereby declare, that j bave in the beginning of this month purchased and recived from Koochan Coz, Chinese merchants of this ptace, a lot of Bar Iron, bearing the mark G and of which the ends were roughly cut and the Bars bore a perfect outward resemblance to Swedish Iron; and j further declire; that, on trying the said lot of Iron, which was sold to me under the name of: and paid fos as: Swedish produce, ä has been found to be of English manufacture and of a very bad material, and entirely unfit for th2 purpose to which Swedish Iron is generally used. Singapore Septhr. 46:th 4845. J. Chunis, Shipwright. Sworn and signed before me L. Dunman, Justice of the place. This 20:th day of Septbr. 1845 Till kongl. kommerskollegiam ! Sedan min ödmjuka rapport af gårdagen var förseglad, inträffade ett ångfartyg från Batavia, medförande underrättelse om generalguvernören van Rockhuusens ankomst till Java, der han landsteg den 29 September. Svenskt jern och stål mötte åter mindre efterfrågan. Priserne noterades för jern i Batavia fl. 43 hh å 44 och för stål 43 å 16. I Samarang hade 4000 picul jern biifvit omsatte RR OF RR CR a on RR 1 SAR dr hh Or år La