och h) Ett nyttigt användande af fö svarslöse bersoner samt af de så kallade kronoarbetskorpserne.. Då jernvägsanläggningarne sannolikt komma att under en längre tidrymd fortgå, måhända under 20 år, och deröfver, skulle en icke ringa besparing ör det allmänna kunna beredas genom att till arheet använda en mängd försvarslöse personer och fångar, hvilkas underhåll i annat fall skulle falla staten Lill last. Om ock den stora nyttan af jernvägsr äfven i Sverge torde i sig sjelft vara oförneklig, för hvar och en som tänkt i ämnet och derom har någon erarenhet eller sökt någon verklig kännedom, så göras dock emot deras anläggande här åtskillige invändningar, såsom vårt lands kuperade beskaffenhet, den utomordentligt dryga kostnad, hvilken man anser för dem erfordras, samt trafikens ringhet, i jemförelse med andra mera kultiverade och folkrika änder. Landets kuperade beskaffenhet hade visserligen utsjort ett ganska väsendtligt hinder, om anläggningarne skolat ske vid den tidpunkt, då dylika vägar började byggas i England. Nu deremot äro jernvägar anlagde i länder, hvarest långt betydligare na.Lurhinder möta, än de hos oss förekommande, hvaribland jag exempelvis torde få nåden anföra jernvägen emellan Wien och Triest, hvaraf omkring 149 svenska . mil redan äro färdige, genomstkärande de mest bergiga trakter af flere bland Österrikiska. arfländerna. I England ansåg man i början nödigt att zenomskära hvarje mötande höjd, eller ock derigenom bygga en så kallad Tunnel, att, när någon dalskulle passeras, deröfver göra viadukter o. s. v., samt att när andra vägar på något sätt korsade jernyvägen, bygga antingen bryggor öfver, eller så kallade Culvertar under jernvägen. Erfarenheten har dock småningom lärt att öfvervinna sådana binder med långt mindre svårighet och kostnad. Man kan nu passera uppoch utför ej obetydliga höjder, derigenom att man förändrat konstruktionen på lokomotiverna; och örstärkt deras kraft, medelst att alla deras hjul sätas i förening med ångmachinen. Genom leders anoringande på lökomotiverna och vagnarne kan man ock anlägga banan i snart sagdt hvilken böjning som helst, hvilket är af högsta vigt, och när vågar möta, göres en sädan tillställning, att desamma kunna utan hinder gå rätt öfver railvägen. Till följd af sådane förenklingar hafva kostnaderna för de sednare jernvägarne äfven i England blifvit nedsatte; men dylika vägar byggas i andra länder, särdeles i Norra Amerikas fristater och Tyskland, för en jemförelsevis långt ringare kostnad. När utgiften för en engelsk mil jernväg i England i medeltal uppgått t. ex. till 20,000 st. och deröfver, har den i Amerika endast utgjort från 2 till 6000 , allt efter lokalens heskafenhet. Till den höga kostnaden i England har myeket bidragit utgifterne för erforderlige undersökningar, rättegångar och kommitter, med afseende på erhållandet af vederbörligt privilegium, äfvensom den omständigheten, att vägarne vanligen byggas på det sätt, att åt lokomotiverna med åtföljande train gifves er hastigbet af 5 till 7 svenska mil i timman och deröfver, samt att i allmänhet ett dyrbart byggnadssätt måste användas i anseende till den stota trafiken inom detta land. I Norra Amerika deremot och på flere jernvägar i Tyskland utgör hastigheten vanligen omkring 3 svenska mil i timmen, till följd hvaraf hyggnadssätlet blir mindre dyrt och IöKomoiv äfriaa waenaem las nåns ts a . nedsättning i utgifter skulle ock bidraga, att för den rafik, som i Sverge komm? att ega rum, troligen på de fleste ställen icke erfördrades mer än en enkel jernbana. Alla dessa omständigheter, sammamagde dermed att utgifterna för undersöknpingat och kommitteer m. m. blefye i Svergejemförelsevis obetydliga, att trädvirket erhölles för billigt pris, Samt att dagsverkskostnaderne hos oss uppgå will ojemnförligt lägre belopp än i England och Norra Amerika, böra bidraga till att göra kostnaden billig och sandolikt ej så hög, eller åtminstone icke högre, än medelpriset på Amerikas jernvägar. . os Hvad trafiken angår, så bör man taga i beräkning det högst betydande antal personer och dragare, som nu äro sysselsatte på våra mångfaldiga vägar, samt huru det ligger i sakens natur, att rörelsen och trafiken skola ökas i mån som transporterne blifva lättade och föga kostsamma, äfvensom att då anläggningskostnaden blir vida lägre, än för andra jernvägar, med undantag måhända af Norra Amerikas, så blir ock den erforderliga räntan jemförelsevis mindre betydlig, till följd Hvaraf jernvägsanläggningarne äfvenledes böra i sinom tid kunna påräköa enbilig afkastning å sine i företaget nedlagde kapitaler. Under sådane förhållanden vågar jag i djupaste underdånighet utbedja mig, att Eders Kongl. Maj:t måtte täckas lemna nådig tillåtelse dertill, att jag i samverkan med ett eller flere bolag måtte, på de villkor och förbehåll jeg underdånigst vågar framställa, undfå rättighet att under loppet af 20 är, räknade från början af år 1846, anlägga nedannämnde jernvägar i Sverige, neml.: (Planen för j dessa linier finnes upptagen i Regeringens resolution, som är tryckt i gårdagens Aftonblåd, och kan lsåtedes här utelemnas). oe Dessa liniers väg är dock nu endast ungefårligen antvåd och föliakteligen bör bolaget (eller bolagen) i