duktionen, skulle mångdubbla denna, och befordra utvecklingen af landets naturliga förmåner. Våra tunga varor, som på svåra och backiga vägar, endast kunna föras i jemförelsevis små qvantiteter, förmå sällan bära den dryga transportkostnaden, så att de lofta icke gifva producenten någon verklig behållning. IDerföre förekommer ej sällan i somliga provinser öfverflöd och billigt pris på lifsförnödenheter, under det i andra förefinnes brist och orimligt höga pris, som vid många tillfällen likväl icke äro tillräckliga att föranleda varornes dryga transport från de aflägsne produkternes orter, der varutillgårg finnes. Våra jernoch trädmed flere tunga varor fördyras så genom de dryga forselkostnaderne inom landet, att vinsten blir ringa vid: försäljningen och att de gåfvor naturen förlänat vårt land af sådan orsak i högst betydande mån blifva obegagnade, Dessa olägenheter skulle genom jernvägarne till största delen förekommas. Kostnaden för befordrande af resande och för varors forslande skulle högst betydligt nedsättas under dess nuvarande belopp å alla jernvägslinier, hvarjemte de hastiga och under alla årstider oförhindrade transporterne skulle för landets hela rörelse blifva högst gynnsamma. Millioner för forsling nu använde mansoch kreatursdagsverken skulle då beSparas samt kunna istället nyttigt användas för jordbruket, husfliten och industrien. En stor del af skjutsningsbesväret, hvilket med skäl öfverklagas såsom en af landets tyngsta bördor, komme att upphöra. Igenom detta allt skulle landets produktion hastigt stiga, gamla näringskällor blifva rikare, nya uppkomma, lif och rörelse tilltaga samt i allmänhet inträffa den friskare omsättning af varor och penningar, som för lokala binder hittills hos oss uteblifvit, men hvilken dock utgör ett af hufvudvilkoren för landtbrukets och industriens kraftiga uppkomst, förkofran och trefnad; b) Spridandet af större rörelsemedel och arI betsskicklighet inom landet. De till en stor del utländska kapitaler, som i jernvägsanläggningarne användas, skulle öka landets rörelse på en naturlig och nyttig väg, icke hastigt, såsom då sådant sker genom upptagne lån, utan småningom, till följd af en betydligt ökad arbetsförtjenst och genom uppköp af landets hvarjehanda produkter. En till stor del här förut icke känd arbetsskicklighet, i afseende på allt hvad med jernvägar har gemenskap, skulle ock småningom utbilda sig och, en gång vorden landets tillhörighet, fördelaktigt inverka på dess näringar samt vid allmänna arbeten äfven finna tillämpning; c) Landtbrukets och slöjdflitens förkofran, likasom elt högre egendomsvärde. Derigenom att milliontals dagsverken för forslare och dragare, som förspillas vid våre nuvarande transporter, finge användas vid jordens skötsel och för andra produktiva ändamål skulle landtbruk, skogsfång, hemslöjd m. m. erhålla tillväxt, som än vidare befordrades af cn lättare tillgång på penningar och en genom nya förhållanden öppkommen tätare omsättning. Egendomairne skulle härigenom stiga i värde först i jernvägarnes grannskap och småningom i derifrån mera aflägsna bygder ; d) Jernhandteringens upphjelpande och fortsatta fördelaktiga bedrifvande. -Öberäknadtden stora vinst för jernhandteringens idkare, som blefve en följd af betydligt lättade transporter, skulle mycken förtjenst uppkomma genom hvarjehanda arbeten för jernvägarna. Det är ganska troligt, att större vattenverk skulle anläggas, när utsigt funnes till en säker och LÄNsNanig oe frän minga fööut PKI START Uchhgösaa; VVTa i Sverige -kunna tillverkas. Dessutom borde erforderligt smide för desåkallade lokomotiverna samt öfriga vagnar m. m., äfvensom allt gjutgods blifva inhemsk tillverkning. Hätigenom finge svenska jernfabrikanter, medelst tillverkningen af rails, vagnsfjedrar och andra erforderliga större jernpjeser, förvärfva encarbetsskicklighet i både jernoch stålberedningen; söm af omständigheterna högt påkallas och hvilken mer och mer kommer att utgöra vilkor för vårt jerns säkra och förmonliga afsättning bå:e linom landet och särdeles på den stora verldsmarkInaden, der det nu mer och mer uttränges af fabrilkater frän länder, hvarest nyare och för de större Ibehöfven tjenligare tillverkningsmethoder användas. I På detta sätt torde ock vårt jern komma att ätervinna sitt gamla anseende! e) Postkommunikationernas mindre kostsamma loch hastigare befordrande: Till stor fördel för hanIdel och rörelse skulle brefvexlingen blifva mycke snabbare, mera tät och mindre kostsam emellan mångs de vigtigaste orter inom riket; hvartill kommer, at! största delen af den för landet besvärliga postskjut sen kunde upphöra. hast De förandet af en.hastig telegrafering. De 8 d kallade elektro-magnetiska telegraferna kunde, mec f beqvämlighet, inrättas långs efter jernvägslinierna. t ) Lfättade utvägar för transport af trupper oci alkrigsmateriel. Då truppers och krigsmateriels för: flyttning från en ort till annan inom landet, för de tlnärvarande är ganska kostsam, för landet betungan elde, särdeles under krigstider, samt fordrar lång tid elskulle deremot en sädan transport på jernvägarne a -Imanskap, hästar och alla krigsförnödenheter verkstäl las på kort tid och med jemförelsevis ringa kostnad hvarigenom landets försvar skulle i hög grad under Jättas och dess stridskrafter, så att säga, mångdubblas m I