gas enahanda skattefrihet, som Götha kanaloch andra dylika bolag undfått; 11:0 att erhålla biträde genom arbetskommenderingar af kronans manskap på samma vilkor, som genom Kongl. reglementet af d. 24 April 4842 för d:lika arbetskommenderingar vid nämnde kanal, samt öfriga hithörande författningar, äro fastställda; och 4192:0 att jernvägsanläggningen måtte af staten gynnas, antingen på det sätt att, i förbållande till företagets utsträckning, ett betydligate antal aktier för allmän räkning tecknas, eller ock ett visst årligt bidrag lemnas under byggnadstiden. i mån af företagets omfattning och fortsatta utförande; hvaremot det, för dessa fördelars tillgodonjutande, skulle åligga ifrågaställda bolag, att så fort och i den mån görligt vore, låta verkställa nödiga undersökningar samt uppgöra ful!ständiga planer och kostnadsförslag till de jernvägslinier, som ofvan blifvit föreslagna, samt dessa planer m. m. till Kongl. Möj:t. för nödig åtgärd, i underdånighet inlemna så fort de medhinnas och sist inom tre år från den dag, då nådig oktroy för bolaget utfärdas; att, i mån af behofvet, tillskjuta erforderligt kapital för jernvägarne, och dem verkställa, under uttryckligt åtagande att bland hufvudlinierne hafva jernvägen emellan Stockholm och Götheborg, med allt dess tillbehör. först färdig i farbart skick, och vid påföljd för öfrigt, att, om någon eller några af de jernvägslinier, till hvilkas anläggning rättighet erhållits, icke skulle inom de fastställde 20 åren vara färdige, den erhållna förmånsrätten till deras anläggande skulle upphöra; att icke höja taxan utöfver det belopp, hvilket såsom maximum bestämmes af den i 4:de punkten här ofvan nämnde kommitt; att på billiga vilkor föra posten, äfvensom trupper och deras materiel, emot afgifter, hvilka likaledes af bemälte kommitt bestämmas; att vid jernvägslinierne låta inrätta elektromagnetisk telegrafering, dock på det allmännas bekostnad; att vid arbetet, så vidt sig göra låter, använda försvarslösa personer och de så kallade kronoarbetskorpserne; och att, så framt nödige rails, lokomotiver och annan materiel kunna af svensk tillverkning erhållas af erforderlig godhet, till lika eller lindrigare pris, än det, hvartill sådane artiklar kunna utifrån införskrifvas samt här levereras, i sådant fall företrädesvis betjena sig af de svenska artiklarne; alltid med förbehåll om tullfri införskrifning af nödige modeller; gifven Stockholms slott d. 27 Nov. 1843. Kongl. Maj:t har i nåder låtit sig dennå underdåniga ansökning föredragas; och vill i anledning deraf härmed i nåder hafva förklarat: 1:0 att, derest, för det uppgifna ändamålet, ett eller flera bolag bildas, deruti ej mindre inländske än utländske män lemnas frihet att deltaga genom teckning för en eHer flera till innehafvaren ställda aktier, lydande å det af sökanden i sådant afseende föreslagna, eller annat belopp, som kan finnas lämpligt, och derest genom sådan teckning erforderlig kapitalstyrka blifver att påräkna, samma bolag, antingen gemensamt eller efter den fördelning, som af omständigheterna påkallas, må undfå den nu sökta rättighet att, under loppet af tjugu år från nästa års början, på sätt och i den ordning, som den underdäniga ansökningen innehåller, samt å deruti för hufvyudbanorna och sidolinierne angifna sträckningar anlägga jernvägar i Sverige, med vilkor likväl, att, innan vederbörlig oktroy derför, eller erforderliga förordnanden om jords afträdande meddelas, till Kgl. Maj:t skall, jemte anmälan om hvad i afseende å bolags bildande och försättande i verksamhet blifvit tillgjordt, samt om beloppet af aktieteckningen, i underdånighet ingifvas fullständiga planer och kostnadsförslag för hvarje hufvudoch sidobana, upptagande bredden af banorna och af den mark, som erfordras, äfvensom, hvad sidobanorna beträffar, om och hvilka deraf till en början beräknas endast för forsling med dragare; och skall derjemte bifogas en noggrann beskrifning af den mark, hvarå jernvägarne skola framgå, samt uppgift om och hvilka öfverenskommelser med jordägare angående marks afträdande kunnat träffas; börande handlingarne härom vara till Kongl. Maj:t ingifna innan slutet af år 1847, vid påföljd, om sådant underlåtes, att den meddelade rättigheten i afseende å den eller de jernvägar, för hvilka underlåtenheten ägt rum, kommer att förfalla; o . 2:0 alt, derest hvad här ofvan såsom vilkor för oktroys erhållande bestämmes, varder behörigen fullgjordt, bolag, som sådan oktroy undfår och i följd deraf jernväg anlägger, skall åtnjuta full äganderätt till sjelfva jernbanorna och afkastningen deraf samt vara berättigadt: a) att låta sina angelägenheter vårdas på det sätt, som i den underdåniga ansökningen är omförmäldt; b) att genom en, jemlikt hyad ansökningen jemväl innehåller, utsedd kommitte få bestämma den taxa å afgifter för personer och varor, som skall gälla för transport å jernvägarne, och hyilken ej må förhöjas utan Kongl. Maj:ts nådiga bifall, eller eljest i någon mån ändras utan bolagets -medgifvande; c) att, efter gällande lag och författningar, till sig lösa och med full äganderätt bibehålla den enskilte personer eller korporationer tillhöriga jord. som för jernvägsanläggningarne är behöflig, samt att af statens lägenheter jemväl erhålla upplåtelse af den mark, som för samma anläggningar erfordras; d) att, för jernvägsanläggningarnes behof, deras byggnad och underhåll, under de i författningarne föreskrifna vilkor, anlägga och, på sätt tjenligast finnes, drifva erforderlige verkstäder till förfärdigande af gjutgods, smiden, verktyg, redskap och allehanda nödiga materialier, med användande dervid af de råämnen, hvartill bolaget kan inom riket skaffa sig tillgång; e) att, uppå skeende underdåniga ansökningar, åtföljda af bestämda uppgifter 3 behofyet, få, under kontroller, som då komma att föreskrifvas, till riket tullfritt införa de machinerier, vagnar och verktyg, hvilka såsom modeller erfordras, äfvensom sådane för jernyägen behöfliga rails, lokomotiver, stående ängmachiner och så kallade turn-plates, som ej af inhemsk jillverkning kunna fås till lika lågt pris och samma odhet; f) att för ifrågavarande jernvägar erhålla ar