Stockholms Lyceum och IReal-Gymnasium. Uti denna sedan år 1839 fortsatta läro-inrättning moattagas nybegynsare af 6 elier 7 örs ålder, afvensom äldre gosar och ynglingar med hvad kunskapsmått som heldst. Grundlig undervisning lemnas af skickliga lärare i ata vid Skolor och Gymnasier förekommande vetenskaper, äfvensom säker grammatikalisk kunskap bibringas så väl i de gamla språken (Latin, Grekiska och Hebreiska), som i de nyare (hy ka, Fransyska och Eugelska). I anledning af gjorda förfrågningar om lärotiden, medde!as här den upplysning, au föräldrar kunna med fult säkerhet påräkna, att de, som ingå i denna läroinrättning vid 7 eiler 8 års älder, eller sednare der inträda med en mot deras älder någorlunda svarande kunskapsgrad, kunna taga fullständig Studentexamen, utan de gamla språken vid 46 års ålder, med de gamla språken vid 47 år, samt att de, som åga goda natursgåfvor, skola vid 48 eller 49 år erhålla i denna examen de högsta belyg, som åt ynglisgar från något annat läroverk blifvit afgifna; slutligen aut student-examen lages genast vid ankomsten till Akademien och således utan all vidare förberedelse derstädes, när lärokursen är fullständigt ger 2omgången. Inhemtaadet af erforderliga kunskaper för isträdet i 2:åra klassen vid Krigs-Akademien medhinnas före 14 års ålder. Inträdet i Lyccum kan ske vid hvad tid på året och vid hvad ålder som he!st, men ju förr det sker, desto mera vinnes i tid, säkerhet och grundlighet. Lärjungarne äro icke bundna vid någon viss klass,utan i mån af större framsteg i et eller flara kunskapsämnen, uppflyttas de efterhand i en högre klass, för att der begagna undervisningen i dessa ämnen. De clever, som för närvarande begagna läroinrätiningen, utmärka sig genom oförderfvade seder, anspråkslöshet och flärdfrihet. Helpensionärerne bo i samma våning med undertecknad, läroinrättningens föreståndare, och äga således den närmaste tillsyn, Närmare upplysningar kunna erhållas genom bref eller ock muadtligen, JM 7 vid Oxtorgsgatan, 4 trappa upp. Der finnes äfven en uppsats på do elevers framsteg, hvilka begyat sina studier i denna läroinrättning, hvaraf ett tiliförlitligt omdöme torde kunna fattas om lärosättets beskaffenhet och ändamålsenlighet. C. O. RAMSTRÖV.