Article Image
BLANDADE ÄVNEN — KONSTNOTICER FRÅN ROM (ur ett lyskt blad Pen svenske bildhuggaren Fogelberg har nyss full bordat två kolossala marmorstatyer, hvilka fullkom ligt motsvara det rykte han förvärfvat sig genom dy lika arbeten, och följaktligen åtnjutit ett tillbörlig erkännande af konstdomare. Be föreställa tvenne a den nordiska mythologiens gudar, Thor och Balder Den förstes starka gettalt är draperad i en bockhud och bär den väldige hammaren på skuldran, mec orubbligt sjelfförtroende blickande upp mot resarne hvars boning han nyss lemnat. Denna karakter, hvilken konstnären uppfattat i heja dess djup, framstå såsom en skarp motsatts till den ungdomligt sköna vapenlöse, men osärbare Balder. Man mäste tänka sig honom i det ögonblick, då gudarne försöka sina vapen på honom. Fridsamt utbreder han sina armar, under det pilarne glida undan mot hans milda bröst, och sjelfva ormen, en representant af andra fiendtliga naturkrafter, undvika hans fotspår; men anande sin annalkande död, hvilar ett mildt vemod sfver hans anlete, och han står för våra blickar som Nn Sann nordens adonis. o En ung konstnär, herr Knaur från Leipzig, har ulländat modellen till en grupp, lvilken man djerft can ställa vid sidan af den frejdade mästarens arhbeen. Den föreställer Abels död, och kan kallas förräfllig, cj mindre i den väl rundada kompositionen, in den kraftiga och natursanna stilen. Bland nya kulptur-arbeten erinrar denna modeil mest om den flidne Kessels ryktbara grupp ur syndafloden. Ahbe!s ridsamma och i sin oskuld intet ondt anande natur, ildar en herrlig motsats till det vilda sinne, som trycker sig i Kains väsende och förehavande.

29 april 1845, sida 3

Thumbnail