Article Image
ven det hjertliga, det poetiska ej är främmande för honom. Man påträffar här ingenstädes denna vidriga faunism, denna råa, vulgära komik, hvaraf hans äldre arbeten så ofta buro prägeln. Den förra materialismen har lemnat rum för en förädlad anda, hvilken röjer sig såväl i detta arbetes skämtsamma som allvarsamma partier, och bevisar, att något bältre än det frivola pariser-lättsinnet låg på botten hos denna rika konstnärsnatur. Solopartierne utmärka sig merendels genom enkla, men smakfulla melodier, hyilka, oaktadt sin gedignare hållning, dock ej förneka sin sydländskt lifliga karakter. Ensemblesakernas inre mekanism uti stämmornas disposition, deras figurkonstruktion, m. m. röja mästarhanden, som med en klok ekonomi förslår ej allenast att anbringa effekter genom noter, utan ock genom pauser, hvilken sistnämnda svåra konst man likaledes finner mindre uti hans äldre verk. Samma ekonomi finna vi uti instrumentationen, der han med sparsamma men omsopgsfullt valda medel frambringar yYpperliga effekter. Alven harmoniseringen är flytände och karakteristisk, ehuru man här och der påtriffar hårdheter; detta händer imedlertid ej ofta At! musiken i sin helhet är dramatisk, behöfvej knappt sägas, då man yet, hvilken vigt Auhej alltid lagt på denna väsendtliga egenskap. — Re sultatet as jemnförelsen mellan Aubers äldre ar beten och nivyarande verk blir, att man tror si uti det sistnätanda finna ett betydligt närmand: till de äldre franska dramatikerna, — så vidt tids andan medgifver dewa — ej mindre i tonstycke nas anläggning och hatning, än ock i karakterel af melodi, harmoni och instrumentation: ett för hållande, som man ej kan annat än anse såsor ett betydelsefullt och lyckligt tidens tecken ikon stens verld. Hvad de särskilda numrorna 1 operan beträl far, så anmärka vi först Carlo Broschis roman som genomgår det hela. Den är ett minne efte hans moder, och har en vacker betydelse såsoi

4 januari 1845, sida 3

Thumbnail