I ksnte Urioll törst eggade trekerne tull uppr mot Porten och sedan skymfligt lemnade dem i sticket. Detta handlingssätt är ännu icke glömd lEfter sjösegern i Tschesme-bugten, som man, bi synnerligt nog, vanligen tillskrifver Orloff, upj IgJorde Elphinstone en djerf plan. Han ville st; ra rakt på Konstantinopel och antingen bemäkt ga sig turkiska rikets hufvudstad eller ock rase den. Ocloff bäfvade för ett sådant vågstyck Isom han ansåg för outförbart; men Ephinstor ,bissade segel, tilltvingade sig farten genom Dai Idanellerna, trettio år förrän Duchworth gjorc detsamma, steg i land i åsyn af Konstentinope Ispisade middag på turkisk jord, seglade samm väg tillbaka och utskämde på detta sätt Orlot Isom var bättre funstling, än sjöman. Det förtri den oförskräckte Skotten, att en sådan persor Trechet ej tillät honom att draga större nytta : en så lysande seger, och i elt anfall af vred satte han på en klippa med sitt skepp. Sjelfv vågorna tycktes respektera den tappre och djer ve manner; ban bl!ef rädded, men fartyget sjön! II Petersburg klagade han öppet och häitigt, oc Ihans klagan var så grundad, att ingen våzad ställa honom för krigsrätt. Men hen blef efte den tiden utan tjenst och utan belöning, och ma var glad, då han sedermera ingaf sin afskedsar sökan. Man har nu i Ryssand satt sig i sinnet af ställa allting på äkta och strängt rysk fot; derfö vill man också hafva en äkta och strängt rys fiotta. Iogenting är lättare begripligt, än att ma också skulle vilja hafva ett äkta och strängt rysk amiralitet. Få utländningar hafva derför i sedna re tid blifvit befordrade till högre befäl inor flottan. Engelsmän mottagas knappt numera. V lemna derhän, om men genom detta äkta oc strängt ryska system framdeles skall få sådan män i spetsen för den ryska sjömakten, son Gregg i Svarta Hafvet, R cord i Medelhafvet, e Heyden, som förde befilet vid Navarino, elle Hamilton, Ogilvy m. fl. Af dessa äro likvä Gregg och Ricord födda i Ryssland, men de öt riga, af hvilka en del inträdde i tjensten reda under Catharina II:s regering, gamla gubbar, hvil ka om några år alla skola vara gångna till sin fåder. Ryssland gör likväl rätt i sitt försök at stödja sig på sina egna krafter; huru försöket slå! ut, blir en annan fråga. Fiottan i Svarta Hafvet är ojemnförligt bättr än den i Östersjön; matroserne äro väl öfvade emedan besättningarne utskrifvas bland kustboer ne, bland Lillryssar och Kossacker; men mai firner samma fel hos officerarne på det ena stäl let, som på det andra. Kossackerne vid Svart: Hafvet uppställa ett antal män till tjenst i tyg husen, dustigza karlar, som serdeles fördelaktig! utmärka sig på galererna och kanonsluparna ge: nom sin tapperbet. Dessa män kunna i många afseenden jemnföras mel da Malayiska sjöröfrarne. Merinanläggningarne vid Östersjön bestå af variven på högra Newastranden och amiralitetet j St. Petersburg, jemte de dertiill hörande vattenbassinerna cch tyghusen. Den sköna hamnen vid Kronstadt är så fast, com konsten kunnat göra en af naturen så litet gynnad plats. Den skyddas a! femhundra kanoner. Reval är också af vigt, och ännu mera Baltisehport, emedan denna hamn först plägar vara fri från is om våren. Alla bamnar på Finlands kust äro mer el!ler mindre befästade; den vigtigaste af dem är Helsingfors, i anseende till de förtröffliga fästningsverk, som försvara dess hamn och tyghus. Vid Svarta hafvet är Sewastopol, en så väl af naturen som genom konsten fast plats, den vigtigaste punkten. Nikolsjew, som länge varit säte för amiralitetet, har ett mindre fördelaktigt läge. År 18539 bestod ryska flottan af femtio linieskepp, (af hvilka 3 hade 400 och flera kanoner, 48 hade 80—400 och 20 hade 70—80 kanoner, hvarjemte 7 andra ännu lågo på varfvet) och 25 fregatter. Af dessa sednsre hafva fyra 60 kanoner, de öfriga 36 till 30. Östersjöflottan räknade 30,800, den i Svarta bafvet 49,800 mans besättning, således tillsammans 350,600 man. I Svarta bafvet äro flere småfartyg stationerade än i Östersjön. Vid statiorerna i Östersjön underhåller Ryssland omkring femton ångfartyg, hvaribland ån fregatten Bogatyr, som är byggd i Kolpenas vid Petersburg, och Kamtschatka, som är köpt i Eng!and. Under krisstid, då Ryssland ej kunde draga i betänkande att äfven begagna de enskilda ångbåtarna, skulle det tillssmmans kunna förfoga öfver 50 sådana. Många bafva rätt goda maschiner. I Svarta hafvet har Ryssland sjutton ångfartyg, alla byggda i Eagland. Många af dem bafva 240 till 260 hästars kraft, Alla dessa ångartyg göra god nytta och användas hufvudsakligen till att underbålla förbindelsen mellan de särskilda statioaerna och cirkassika kusten, dit de föra trupper och förråder af alla slag. I krigstid skulle ryska ångflottan i dessa farvatten bestå af omkring 25 fartyg. Der, liksom i Östersjön, brängas endast engelska stenkol. Ved är för dyr och dessutom o:ämplig för långa resor, i anseende ill det stora rum, den intager. De ryska matrosernes aflöning är utomordentigt ringa. I franskt mynt får en general-amiral 13 500 francs, en amiral 5,625, en viceamiral 43500, en kontreamiral 3,375. I garde-marinen nar en kapten af första klassen 2,500, en kapten 2,000, en lijtnant 4,573 francs; i den öfriga flotan: en kapten af första klassen 2 000, en kapten 1700, en löjtnant 4,250, en midshipman 950 seneralamiralen har således alldeles lika stor afäÄning cam an anca!ck machinhvogara i KaAlnanae