Article Image
faktiska förhållande, eller är det oärlighet? Vidare tages, lika löst och utan all skymt af sake kännedom, för gifvet, att en mänrgd uppräknade felaktigbeter, för att ej säga dumheter 1 undervisningsväg, ega rum i den Nya skolans utförssätt. Beviset derpå — caret. En så oefterrättlig författare uppställer man Ikväl wit sköldhållare, till mönster, till värn fir det äldre systemet! En skribent i Lunds Studier, Kritiker och Notiser har i honom funnit så mycket godt, att han sjelf efter den läsnioren fått sig likasom ett nytt ljus uppgånget för sina ögon. Hvad måste man då tärka om desse lärde? Hela deras skicklighet består uti att iala om hvad som icke angår frågan, ren lerona ovi rördt just det, som skulle ådegaläsgas. Det Riktiga, som de välförtjent utmåla med vackra förger, har ingen bestridt; men att detta riktiga existerar i de gamla skolverken, eller dess motsats i de nya — hvarmed bestyrkes det? Dela uivjorde Ikväll stridsfrågan. Imedlertid har Hr U — mi Frey icke hbaft mera öppna ögon för denna brist, än kritikern i Lund. Han finner Anonymens uppsatts vara ett mönster för stridskrifter. Vi förmoda, att Hr Hazelius väl sjelf vid tillfälle företover hans arbete till närmare mönstring och stycke ör stycke visar halten deraf. Hr H. är på sätt och vis bärtill uppkallad genom den myckenhet ef orättvisor, som debiterat; honom. Lika unpman:l tycka vi Nya Elementarskolans nuvarande rektor, Hr Dahlström, äfven vara, genom hvad som vitras i Frey sid. 197. Vi önska, att ingendera må te uteblifva ifrån den öppnade vädjohanan: och atmänheten vinner på, ju mera ljus ifrån alla hål! kastas öfver elt af de vigtigaste ämnen ino:a menskligheten.

4 juni 1844, sida 2

Thumbnail