Article Image
i dekal våt VI Sld PASTTltuvty UCI UCI TDIT, All UCL anses lika enkelt som konsten med Columbi ägg, dels derföre, att man torde föreställa sig det beI svärligare, än det i sjelfva verket är, dels kanske lock under förmodan, att det icke är tillräckligt Iför ändamålet. Den första invändningen medIgifves gerna; i afseende på den andra och tredje utber insändaren sig, att man med tålamod täcktes afhöra honom till slut, innan man kastar förI slaget å sido. Insändaren tager sig friheten bedja hvar och en, som har skäl att intressera sig för detta ämne, alt gifva litet noggrannare akt på de omständigheter, genom hvilka gatorna vanligen komma i olag. Det skall då å ena sidan befinnas, alt ingen nylagd gata förstöres eller tager minsta skadå, I så länge den sandbetäckning, hvilken pålägges efter gatans omläggande, ännu finnes qvar till så stor del, att den väl uppfyller mellanrummen mellan stenarne; å den andra sidan åter har erfarenbeten tillräckligt visat, såsom t. ex. på Södermalmstorg, Myntgatan och flere andra ställen, att när sandeh hunnit bortnötas eller bortsopas så, att hela den öfra kullern af hvarje sten blir bar, dröjer det på mera befarna ställen icke mer än två till tre år, innan gatan åter är i behof af omläggning. Orsaken är lätt att förklara. Så länge sand fullt täcker mellanrummen, bidrager tryckningen af vagnsbjulen att packa ned denna i alla små håligheter mellan stenarne och fästa dem bättre, och rullningen går öfver den jemna ytan utan någon skakning. När deremot hela.den öfra kullern af stenarna är blottad, så gifva vagnsbjulen under sin fart en stöt i sned riktning på hvarje sten, och dessa stötar meddela sig till alla dem som ligga åt samma håll, så att man ofta kan känna fönstren i ett hus dallra betydligt vid en vagns förbifarande. Då nu dessutom icke alla stenarna kunna fås fullkomligt lika till storlek och form, så är det klart, såsom äfven erfarenheten visar, att de smärre eller smalare småningom nedtryckas, de större åter gifva sig upp, hvarafibörjan uppkomma mindre dälder och slutligen större gropar. På sådant sätt kan gatan inom kort tid blifva skadad och förstörd, och detta lättare i samma mån, som den är lagd med smärre stenar, ehuru dessa, i anseende till sin mindre kuller, äro fördelaktigare att begagna om gatan underhålles på sätt förut blifvit nämndt och vidare skall förklaras. Ar detta grundadt, så torde derigenom äfven vara bevisadt, att sandbetäckningen är både nyttig och nödig för gatornas bibebållande. Ins. behöfver icke tala om det större agremanget för åkande och transporter, af en minskad skakning, minskadt äfventyr för åkdons sönderkörande samt för hästarnes ben och fötter, äfvensom att dessa kunna draga större lass på en jemn väg. För fotgångare är likaså en jemn yta behagligare att Å på de ställen, der ena hälften af gatan är nylagd och nysandad, de gående likasom de åkande helst välja den släta hälften att färdas på, framför den andra. Återstår nu att tala om kostnaden. Insändaren tror sig, dels enligt inhemtade underrättelser fruktan för serdeles misstag uppgifva, alt på en nylagd och då behörigen sandbetäckt gata, äro tre lass sand, om två tunnor hvardera, tillräckliga att fullkomligt underhålla ett gatustycke om tretlio qvadratfamnar, om sanden framköres och med omsorg tunnt utbredes tre gånger om året; den första om våren, sedan isen är upphuggen och gatorna börjat torka; den andra midt i sommaren, n och den tredje i början af Oktober. Antages ett medelpris af 24 sk. Banko för lasset, så utgör kostnaden för nyssnämnda vägstycke 4 Rdr 24 sk. Bko hvarje år. Så stor utgift kunde det vara d värdt, endast att slippa höra det odrägliga slam-!p mer, som nu dag och natt plågar dem, som bo jv n ren tillökning i kostnaden. Men jemförom vilare: 30 qvadratfamnars gata, som efter nuvarande system måste omläggas åtminstone hvart l0:de år på mera befarna ställen (på de minIre befarna behöfves det naturligtvis icke helB er att sanda så ofta), kostar i omläggning 55 Rdr Bko. Räntan på denna summa är nära Rdr Banko; lägg härtill en tiondedel af kapialet, fördelad på hvarje år, så har man för närvarande en utgift för samma stycke gata af 40136 dr Banko om året. Visar det sig nu, att medHz en förstnämnda underhållsmethoden gatorna alrig behöfva omläggas, så har man i ena fallet n bättre gata för 4 Rdr 24 sk. Banko, i det anra en sämre för 40 Rdr 24 sk. samma mynt, ller i förra fallet en besparing af 9 Kdr Banko 5 å 30 qvadratfamnar, eller på 30 alnars längd och en bredd, som Drottninggatans. Sersk Idt tillIligt våld kan åstadkomma gropar, som måste!No gas, äfven i en med sand underhållen gata; men 6 tt dylikt kan äfven och vida lättare förderfva 1 gata i det nuvarande skicket, på vida kortare d än 40 år, såsom redan är visadt med exem4 jen af Södermalms torg och Myntgatan. Dettalleft ges således icke i beräkning i någotdera fallet, !tac! sto tt utgöra en fördel att icke påföra sandbetäckngen på en gång, utan tre gånger om året, är rfaldig. Först och främst tjenar det till ingenag att hafva sänden djupare, än att den jemt cker stenarnes; öfversta yta; för det andra hänr det vanligen. att den nåfäörda sanden efter tre

3 augusti 1843, sida 3

Thumbnail