lägger ned gevär, och Wermlands tidning åte vänder till det mörker, hvarur den för sex . sedan framträdde. Red. kastar dervid en åte blick på sin bana under den förflutna tiden, mt redogör ej för orsaken, hvarföre den upphör. Z brist på prenumeranter lär det ej vara, emed: de sägas skola vwarit talrika ända till:slute Med afräkning af en viss ondgörelse imellani på oppositionspressen i Stockholm bör man gö) Wermlands tidning den rättvisan, att den genol sina redogörelser för angelägenheterna inom prq vinsen varit ett af de bäst redigerade landsort: blad. — Wermlands Tidning lemnar en uppgift D folkmängden inom länet och stiftet vid 1840 års slu som utgjort i det förra 4195,566, och i det sednar 268,244 själar. Inom länet är förhållandet af mar kön så, att då bondeständet räknar 78,973, så ha adeln 187, presteståndet 272, och borgareståndet 745 ståndspersoner 1204 samt under rubriken alle an dre 14,269. De tre första riksstånden utgöra sålc des tillsammans ieke mer än omkring ,;:del af de fjerde ståndet, utan att räkna ståndspersoner och all andre; så att bondeståndet genom sin fjerdedel vi riksdagarne icke representeras till mer än :V...:del, jemförelse med de öfriga öfverbufyud: ett vackert be vis på vårt representationssätt! Märkligt är för ö! rigt, att qvinnorna i alla klasser utgöra ett störr antal än mankönet, och Jå det hela 35613 mera Hushåll i goda vilkor, d. v. s. ägande mer än de be höfva, utgjorde ett antal N 2745, hushåll som af eg na medel eller arbete hafva sitt uppehälle 49,673 hushåll som deraf till en del hafva sitt uppehäll 75346, och hushåll som helt och hållet måste försörja af andra, 3027. Fattighjon, både äldre och yngre uppgingo till 2739 mankön och 4949 qvinkön. Van föra personer, oförmögna till arbete, men ej i fattig hus intagna, voro 43594, vansinniga, ej i institut in tagna, 270, blinda 208, dötstunima 476. — Uti ett föregående nummer af Fahlu tid ning anfördes några uppgifter angående vägen mel len Fahlun och Gefle, som visade, hvad som fö öfrigt äfven följer af sig sjelf, hvilka svårighete en backig väg medför i afseende på transportkost nader, tillika med en önskan att något måtte gö ras för att kunna undvika de s. k. Svärdsjöbac karne. Ang. denna för hela Dahlorten så vigtig: angelägenhet lemnar nu det sista numret af sam ma tidning följande intressanta upplysningar: För flere är sedan väcktes frågan af hr brukspa tron Petrt, som begärde anläggning af väg från Id sken till Knifwa, och målet remitterades till under sökning vid häradsrätt. Sedermera och då vid sist! Riksdag en styrelse bildades för öppnandet afsjöoch landtkemmunikationen inom landet och medel anslo gos för nödiga undersökningar i detta afseende, be. gärde Fahlu stads äldste i Augusti månad år 1844 hos Konungens Befallningshafvande, attifrågavarande väganläggning, med den ändring, att vägen blir lagd mellan Idsken och Sandwiks kapell, måtte blifva föremål för undersökning af den nya styrelsens organer Sökanderne yttra sig om denna väganläggning sålunda Denna väg öppnar en gen kommunikation med Gefle och norra socknarne af Upland och Westmanland. Från Fahlun till Sandwiks kapell der väg finnes, äl 3, 4 mil, från sistnämnde ställe till Idskea 2 !, mil, på hvilken sträcka ny väg skall byggas, från Idsker till Thorsåkers kyrka 4 :, mil redan anlagd väg, och från Thorsåker till Gefie efter gamla landsvägen 3 mil, så att väglängden mellan Fablun och Gefle då blir 9 !, mil, och således kortare än nuvarande vig åt Lumsheden, hvilken sällan begagnas i anseende till de svåra backarne, då deremot den nu föreslagna blir mycket jemn, oeh således beqväm för transporter från Gefle, som för denna provins är närmaste sjöstaden, och derifrån saltvaror och spanmål hemtas. Från Thorsåker är nu äfven kommunikation med socknarne i norra delen af Westmanland och Upland och blir det än mer när bro öfver Dahlelfven vid Gysinge, hvarom anstalt är fogad, hinner anläggas. Spanmålsproducenterne i en de af dessa socknar få då icke längre till Fahlu torg än till Upsala och Westerås, samt kunna hvilken årstid som helst hitkomma med spanmål, hvilket ovilkorligen skall öka konkurrensen, nedsätta spanmålsprisen till fördel för hela ortens befolkning, som nu här upphandlar betydligt a! denna vara och hvilken handel skall tillväxa genom den lättare transport till öfre delarne af länet, som öppnandet af ofvannämnde kanaler bereder ). Sedan Gysinge bro är färdig öppnar denna väg äfven för Fahlun och Dalarne en ny kommunikation med Upsala och Stockholm. Från Fahlun till Upsala blir circa 45 mil och till Stockholm omkring 22 mil landväg, vida jemnare och backfriare än nuvarande landsväg. Från Upsala till Stockholm är ej mer än hälften så lång sjöväg, som från Westerås till Stockholm, och näringsidkare och konsumenter härstädes få då tillfälle att trafikera på Stockholm så väl öfver Upsala som Westcrås, och äro icke ovilkorligen bundne vid en kommunikation, hvilket förhållande kommer att fördelaktigt inverka på varupris ech transportkostnader. Denna ansökning har Konungens Befallningshafyande öfversändt till styrelsen för vägoch vattenkommunikationer, och man har således att emotse ett resulLat, så snart tid och medel dertill gifva tillfälle. Orsaken, hvarföre sökanderne begärt att vägen må