Article Image
man korteligen, men tydligt oeh bestämdt finner framställdt nästan allt hvad man möjligen kan behöfva till upp!ysning i vanliga fall uti det terminologiska af både konsert-, kammaroch opera-musik, och i en mängd hithörande saker, hvi!ka nu för tiden, då tonkonsten är så allmärt iåkad och omtyckt, förekomma i daglig konversation. Ett och annat fullkomligt öfverflödigt, som vidlåder origivalet till följe af denna tyskaraes oefterrättliga utförlighet och prudentlighet, hvilkea blifvit till ett ordentligt ordspråk under namn af tyskerin, förundrar det oss att den svenska öfversättaren icke rent af bortkastat; si förekomma till exempel definitioner, beskrifaingar och förklaringar på sådant, som Edition, Dedikation, Fanrtast, Barock, Göra epok, Charlatan, m. m. allt saker, som väl icke speciellt behöfva iogå i en bok om musiken, då de i sådant fall skulle med samma rätt kunna göra anspråk till upptagande i snart sagt hvad terminologiskt special-lexikon som heldst, och då dessutom ingen bildad person lärer vara okunnig om deras betydelse. Fyra tabeller med upplysande notexempel åtfölja arbetet. — Portefeville Musicalen, M 4. Ouverture de Vopera Le Prisonnier, par Domenico della Maria, arrangee pour je pianoforte avec Violon ad libitum, par Wilh. Uddea. Detär i vår tanka er ganska !yckiig id, att, såsom herr Udden lärer med denna Portefeui!:e Musica! hafva för asigt, utgifva en samling omtyckta och för måttliga kapaciteter arrangerade fortepianosaker jemte ett lätt ackompagnemang för något annat instrument, ati begagna ad dibitum. Hur ofta finnes det icke inom enskilda kretsar någon. som, utan alt precist vara virtuos, rätt väl förstår att stryka sin fiol eller blåsa sin flöjt i en lätt ackompagnemangsstämma, och det är för den unga pianisten både en öfning och uppmustran att ega ett sådant ackompagnemanrg, på samma gåug ett dylikt i samspel föredraget stycke. äfven om det är aldrig så enkelt, alltid har med sig någonting mindre skoloch mera konsertimessigt, samt derför uti en societet gör en i alla afseerden helsosam omvexling med de eviga foriepiane-variationerna på ensam hand. Utgifvaren har imedlertid, för att göra sitt arbete så användbart som möjligt, icke skrifvit ackompanjemanget obligat, utan så att man i brist på ackompanjatör ganska väl kan speia fo:tepiapostämman för sig, efier hvilken plan äfven arbetets fortsättningar komma att redigeras. Della Marias ouverture, som börjar samlingen, är en liten särde!es melodiös oeh intagande komposition, hvilken till och med andas någonting af Mozart; den var här för åtskilliga år sedan, liksom Della Marias musik i allmänhet, mycket på moden, men den, med mycket annat, har blilfvit utträngd af allahanda saker. hvilka icke precist äro bättre. Det är för många en angenäm gammal bekantskap, för andra en angeväm ny att göra. Nästa häfie kommer att innefatta en komposition af Mayseder, äfven för piano och violin, och derefter tillkännager utgilvaren sig ämna prestera en ouverture af Donizetti, o. -. V., så att man inom samlingen må ega stycken af nästan allt slags musik, för tillfredsställande af olika tycken och smak.

28 oktober 1842, sida 2

Thumbnail