Article Image
VI GUVLA FER UVI Ale vw ve ee STOCKHOLM den 25 Okt. oo Svenska och norska charg deffaires i Nordamerikanska Förenta Staterna, herr G. af Nordin, ankom i Söndags med ångfartyget Svithiod till hufvudstaden. — Herr Lay, hvilken, såsom redan blifvit berättadt, kommer att, i egenskap af Förenta Stateraes charg6 caffaires hos svenska regeringen, efterträda herr Hughes, anlände äfven sistlidne Söndag i herr af Nordins sällskap. oo— Såsom aflidne, ryska ministern Maåtuszewies efterträdare i Stockholm har ryktet nämnt ryska ministern i Konstantinopel, herr Butenieff; då det nu, såsom i gårdagsbladet berättades, blifvit betant att hert Butenieff nyligen åter inträffat i turkiska rikets hufvudstad, nämner ryktet i stället furst Dolgorucki, såsom designerad rysk minister i Stockholm. — Privata bref förmäla att f. d. landshöfdingen Nieroth den 44 dennes aflidit å sin egendom Hjelö, nära 75 år gammal. Man tar för afgjordt, att ban efterlemnar en betydlig förmögenhet. — E:t dödsfall som på sitt sätt har en viss märkvärdighet hir i hufvudstaden, är lärftskramhandlaren F. F. Taubes, hvilken aflidit i dag på morgonen! Denne handlande var känd af hela Stockholms allmänhet för en serdeles vigilans att draga till sig kunder och skäffa sig stor afsättning, oaktadt han för det mesta endast hade sorterat sig med varor af medeimåitig qrvålitet. Genom sin talang att tala med folket, som det heter, bade han förskaffat sin butik ett sådant tillopp, att den merändels syntes belägrad af köpare, ofta å de tider, då trafiken i allmänhet syntes terligen. död inom lärftskramhandeln. — ÅA Wäddö kanal hår besigtning i denna månad blifvit hållen af herr öfverdirektören Sydow, af hvars, i officislla bladet intagna repport följande utgör det hufvudsakligaste. Keralens djup, beräknadt för 9 fot djupgående fariyg, anses af herr direktören tillräckligt, ehuru det stundom håller blott 8 VY, fot samt på ett ställe blott 8 fot 2 tum under nollmärket, till hvilket sednare vattnet dock sällan? och endast för en eller annan dag nedfaller. Böttenbredden ansågs ock tillräcklig; ehuru den på tre ställen blifvit, i anseende till jordmånens lösa beskaffenhet, tilltagen mindre än efter planepyvså att fartyg der ej kunna segla förbi hvarandra, hvilken olägenhet dock är af sjöfarande känd. Svängbron vid Ortalaviken ochfärjan vid Bagghusfjerden äro i godt skick, äfvensom husen, å hvilka blott en riggare reparation erfordras. Uppsigten å kanaleh och dess vidmakthållande hafva ock befunnits tillfredsställande. Trafiken å kanalen bar varit i stigande, oaktadt de afgifter af 5 sk. 4 rst. per läst för lastade, och 9 sk. 4 rst. för olastade fartyg, z2om sedan den 4 Maj detta år erläggas. Detta bevisar, att kanalen är af stor nytta för kustfarten, och framdeles torde blifva allt mera besökt. Under sex månader, från och med April till och med Sept., innevarande år, hade 435 fartyg och båtar passerat kanalen, hvaraf 396 erlagt i afgifter 428 Rdr 29 sk, 4 rst. Af de öfrige 39 hafva: 24 varit från afgift befriade, såsom tillhörande kronan, och 48 passerat under April månad eller före taxans tillämpning. Det förmodas att antalet af fartyg vid seglationstidens slut i höst skall hafva uppgått till 300 och att intägterna med 300 Rdr skall hafva öfverstigit den vid taxans upprättande beräknade summan.

25 oktober 1842, sida 1

Thumbnail