tillvitelserna för onaturlig vällust, blott enskilda medlemmar deraf. Vi veta, att en ogenomtränglig hemlighet hvilade öfver templet och att den vid slutna dörrar förrättade receptionen var förenad med mysterier. Och om än äfven konungen af Frankrike kommit dit, så skulle har åter icke öfvergifvit kyrkan. Det är upplyst att recipienten först framställdes för kapitlet som syndare, såsom en, hvilken, lik Petrus, förnekade Herran, för att sedermera stiga så mycket högre. Raynouard trodde sig i namnet Baffomet endast se en förändring at Mahomet. bvaremot Hammer och med honom Michelet tro sig i Baffomets hufvud se inflytandet af Österländska läror; i sin stolthet satte sig erden öfver kyrkan, sägande, att denna sednare hade en början, men att templet var evigt; kyrkan an. sågs för Kristi hus, men templet som den He. lige Andes boning. Hos gnostikerna betrakta. des pingsten som den förnämsta högtiden. 5; utbildade sig inom orden en hemlig lära, som på ett föga begripligt sätt talar till oss i arkitektoniska prydnader. Den supposition är således icke alldeles osannolik, att orientaliska trossatser genom vistandet i Orienten och de! ofta vänskapliga umgänget med de otrogne, vunnit insteg hos orden. Man glömde den till grund för symbolen liggande djupare betydelsen och af otro uppkom vidskepelse. För beskyllningen om otillbörlig lefnad vittnar äfven Orientens sedvanor och riddarnes naturstridiga löften Emedan Filip den Sköne icke ville ensam belasta sig med skulden, sammankallade han til! påskdagen år 4308 sina Elats generaux (noble: et ignobles) till Tours, och förskaffade sig a