Ipositiva föreskrifter i detta afseende, äm de, 36! redan äre stadgade i Kyrkolag och Kongl. Påbu Den bästa åtgärd, till förekommande af all tvek Isamhet och allt bekymmer å ena eller andra sidar I vore utan tvifvel den, att presten, genom den sju kas eller dess vårdares föranstaltande, tillkallade i tid och medan ännu den förra äger i behåll tan keförmåga och medvetande af sig sjelf och sitt själa tillstånd. Ut supra. In fidem. E. M. Tegner. Man lär icke kunna underlåta anmärka, at Konsisterii räsonnemang i det förestående ä ganska svagt. Det är alldeles i sin ordning, at presten för vanliga fall underrättar sig derom att de som vilja anamma Nattvarden, äga någo begrepp om dess betydelse. Att presten äfve vid en sjuksäng söker i möjligaste måtto bered: den lidande eller döende att värdigt emottag: detta trösteoch nådemedel, är billigt, oci dervid är ingenting att påminna; men att gör: prestbetygs anskaffande till ett vilkor för full görandet af den presterliga pligten och låta er person, som önskar undlå Nattvarden, ett hel dygn vänta oeh slutligen dö utan densamma allt i brist af ett sådant papper, kunna vi, in till dess Konsistorium visar någon gällande lag som tillerkänner presten en sådan rättighet, ickt anse för annat än en okristlig hårdhet och el betänkligt tecken till en äfven hos oss uppdykande prest-despotism, som förtjenar att i sir begynnelse qväsas af den allmänna oviljan. No; har man i våra dagar fått se en mängd minutiösa föreskrifter oeh försigtighetsmått för 1tjenare och arbetsfolk, att vid allehanda tillfällen med skriftliga intyg legitimera sin rätt att få vistas på eti ställe eller flytta derifrån till ett annat; men att presterskapet ieke ens vilja släppa dem obehindradt och utan själaångest öfver till andra verlden, det är, åtminstone för sednare tider, någonting oerhördt och upprörande, äfven för den, som är fast i det vissa hoppet, att den barmhertige Fadren i himmelen, som ser endast till hjertat, icke fordrar uppvisandet af några entre-biljetter från kyrkopolisen. Vi hoppas äfven och äre ölvertygade, att Konsistorii ädle och värde ledamöter, hvar för sig, ingalunda skulle hafva handlat på det sättet, och att utlåtandet således må få anses endast som en ouppsåtlig och ögonblicklig uppenbarelse af den esprit de corps och det maktbegär, som så lätt tränga sig in i alla korporationer; ty, skulle man bedöma de en skilde aktningsvärde kyrkoherdarne efter konsistorii opinionsyttring, så kunde man snart nog befara, att den dag vore inne, då man å nyo ville införa aflaten i Sverige. Hvad betyder för öfrigt ett prestbetyg? Hela verlden känner, att här i Stockholm utgöra dessa betyg egentligen en afdelning af ordningspolisen, och att de väl lemna reda på huru länge innehafvaren vistats i den eller den församlingen och om han nyttjat salighetsmedlen, men för öfrigt icke alls innefatta — tillförlitligt bevis, att presterskapet känner närmare till personens moraliska egenskaper eller samvetstillstånd. Också vet man, att vid många andra tillfällen, under farsoter, eller t. ex. i fält efter bataljer m. m., utdelas nattvarden utan förevisande af prestbestked, och ill och med utan föregående skriftermil, kunske ofta till soldater, som dagen förut deltagit i en plundring, eller våldfört oskyldiga qvinnor, och vi hafve ej hört att presternas samveten funnit sig besvärade deraf, då de genom nrådemedlets utdelande kunnat skänka en döende ångerfull någon tröst, utan att förut veta besked om hans föregående lefnad. Eller huru skulle nattvarden kunna kallas och vara en försoningsoch tröstemåltid, om icke den lidandes egen innerliga åstundan att blifva delaktig deraf, just i det ösonbliek då han som bäst och för sista gången behöfde den, vägde mer än ett prestbesked? Det kade kanske icke skadat, om konsistorium hade täckts erinra sig detta och flera andra exempel litet närmare, innan det uppsatte silt atlåtande. RR Orm — — NN CK ABA Arfnarincsarna hacöälte I or