stran? — och allt detta utan att uttrötta och plåga dem, utan att borttaga från dem deras naturligt barnsliga glädtighet och lifighet, och utan att ingifva dem för deras lärare och vårdare andra känslor, än otvungen undergifvenhet och sann kärlek. Oaktadt Småbarn-skolor böra hädanefter anses såsom första trappsteget i alla, så väl enskilda som allmänna, uppfostrings-anstalter, och oaktadt man icke sport andra än välgörande verkningar af dem, så finnes det likväl personer, som ogilla inrättandet af dessa Skolor, förnämligast ur den synpunkten, att barnen derigenom bibringas ett slags brådmognad, som är dem mera skadlig än nyttig; äfvensom det synes dem onaturligt, att undandraga barnen föräldravården under en så späd ålder, som emellan 3 och 6 år, en tidrymd af barndomslifvet, som vanligtvis forärar modrens ömma och trägna omsorger. Hvad den förmodade brådmognaden angår, ligger deruti en irring; ty barnens sedliga vård, jemte deras fysiska krafters ändamålsenliga utveckling, utgör grunddraget för hela systemet. Om barnen, då de äro under ständig uppsigt, bibringas någon kännedom om bokstäfverna och ziffrorna, några smärre böner, verser och sånger, samt någon kunskap om enkla naturaliska föremål, så har man i de länder, der en längre erfarenhet hunnit stadga öfvertygelsen, funnit, att sådant, långt ifrån att åstadkomma någon brådmognad, haft ett ganska fördelaktigt inflytande på barnens framtida skolgång och förstånds-utveckling. Deras minne och uppmärksamhet hafva då redan till en viss grad varit uppöfvade, och de hafva inhemtat hvad man kallar skolvana, hvilkea hvar och en, som sysselsatt sig med barna-undervisning, vet icke är någon ringa sak. Hvad åter onaturligheten att beröfva barnen föräldravården under loppet af deras spädaste ålder beträffar, så är ju meningen med Småbarn-skolor, att lära barnen goda varor, samt att lätta de arbetande klassernas utkomst derigeaom, att deras barn vårdas med godhet, urskiljaning och omsorg, under det att föräldrarne äro med utgöromå: sysselsatta. Dessutom gifver den dagliga erfarenheten vid handen, att de arbetande klassernas fattigdom och okunnighet alltför ofta bindra dem, att egna sina barn den omsorg, dessa så väl tarfva; och om således de mera upplyste och bättre lottade i samhället räcka sin hjelpsamina hand åt ett förädlande uppfostringssystem, som tager sin början redan vid barnens spädaste ål!der, så måste detta nödvändigt utöfva ett högst välgörande inflylande. Såsom ett ytterligare bevis från alla länder, der Småbarnskolor kommit i gång, att barnen, sedan de några få gånger besökt Skolan, icke vidare känna någon saknad af, att vara under vissa timmar af dagen skiljda från hemmet, får man anföra, att barnen i allmänhet icke behöfva öfvertalas, lockas eller trugas att besöka Skolan, utan gå gerna dt, emedan de der tillbringa sina gladaste stunder. Det har mängenstädes blifvit bemärkt, att de små barneas sedliga, fogliga och undergifna sätt att vara, som blifvit dem bibringadt i Skolan, haft ett fördelaktigt inflytande på föräldrarne sjelfva, hvilka börjat blygas för den råhet och häftighet, hvarmed de hit.ills bemött, dels hvarandra, dels sina egna barn., Arbetet säljes för det ganska lindriga priset a 4 Rdr 46 sk. Bko.