ände: Staten afträder till sällskåpet, uian ersätting, all behöflig jord och grund; dez meddelar sällkapet privilegium på 60 år, löämte rättighet att be-! tämma taxan för ell slägs fart på kanalen; sällskaet befrias från ålla afgifter för alla föremål, som ro nödvändiga för kanalens byggnad eller arbetares eller kanal-tjenstemännens behof; slutligen eråller sällskapet 45 års uteslutande privilegium på ingfartygen å kanalen och deruti inbegripna floder. Entreprenörerne ansågo nu intresset för saken böra inna mycket genom någon större makts skydd, och öllo, för denna angelägenhet, med sitt val på Frankike, som med stort intresse för sakens utförande örenade den förmånen att ingifva minsta misstronde, men de största garantierne för oväld och osgennytta; entreprenörernes egenskap af Fransmän af naturligtvis vigt åt dessa skäl. En af huset Saomons chefer begaf sig derföre med vederbörlig ullmakt till Europa, och allt bebådar, att hans anIragande skall finna villigt gehör hos Franska miniteren. Så bildades nu ett medel till de båda Amerikanska kontinenternas åtskiljande, liksom naturen genom Gibraltars sund skiljt Europa från Afrika. och gifvit Medelhafvet dess stora kommerciella värde, men med en kostnad, som föga öfverstiger anläggningen af jernvägen från Paris till Versailles eller S:t Germain. Panama-kanalen skall ostridigt komma att räknas till framtidens förnämsta storverk och blifva af största inflytande på framtiden. Den kan, ehuru af svaga menniskohänder utförd, betraktas som en förbättring på jordytans konfiguration, och man kan ej beräkna dess fördelar för civilisationen, handeln och politiken. Liksom för ett trollslag faller dermedelst den skiljemur, Amerikas kontinent uppreser mellan tvenne haf och de i dem kringströdda öar. Civilisationen, som, än genom några sig sjelf offrande missionärers äfventyrliga vandringar i vildmarken, än genom enskilda handels-agenter, synnerligen Engelska, med möda sökte sid väg, skall nu finna en öppen bana. Verldsbekant är faran wid kringseglingen af Goda hoppsudden, som för sina häftiga vindkast af sjöfarande blifvit döpt till Stormarnes udde, och än mera fasfull är farten förbi Cap Horn, så att man på vägen till Indien endast har att välja mellan Scylla och Charybdis; Panama-kanalen lemnar en utväg att undvika båda delarne. Floden Chagres, som kommer att bilda ingången till kanalen, ligger under 9? 20 nordlig bredd, alltså midt i den heta zonen, och just der, hvarest passadvindarne blåsa oafbrutet hela året om. Så snart derföre Europeiska fartygen nått höjden af Canariska öarne och kommit inom denna vind, kunna de i all maklighet ställa farten till Panama-kanalen, och, efter dess genomgående, fortsätta farten med samma vind till China, Japan, Nya Holland, Stilla Oceanens öar, utan fara och med en vinst af minst tvenne månader. Alla dessa länder närma sig således betydligt Europa, skola efter hand befolkas med Euro. peer och emottaga dess civilisation och industri Med detsamma skall Amerikas vestra kust uppstiga ur sitt öde tillstånd och täfla med den östra. Ick blott Chile, Peru och Mexico skola känna inflytan. det af den nya kommunikationen, utan äfven de fria Nordamerika. Det sistnämnda äger mellan Cali fornien och Nya Hannover det vidsträckta distrikte Oregan, rikt på sköna floder och goda hamnar mec en kuststräcka af mer än 460 mil. Nu, i anseendt till aflägsenheten öde, skall detta land snart vinne lif och rörelse; Nordamerikanska driftigheten skal der anlägga städer och kanaler, och öfverspinna lan. det med jernvägar, samt inom kort framställa sam ma förvånande omskapning af vestra kusten, som inom ett par mansåldrar blifvit framtrollad på der östra. England skall på många satt vinna, och icke minst genom den genare vägen till det Himmelski riket, der det genom diplomatiska underhandlinga nu söker fatta fast fot. Detta rike skall icke längri kunna motstå inflytelsen af den Europeiska civilisa tionen.