Article Image
VUULU SJVEETFR RME VER MIRA TA RRD ER BÖEfpRR PRIS FB lokal, för en hamnbyggnad, af tillräckligt omfång för både djupgående och grundgående fartyg, att till större antal på en gång inrymmas, har likväl de, för ett sådant företag erforderliga kostnader, ölverstigande den enskilda förmågan, deromot lagt oöfvervinneliga hinder och tillintetgjort alla förhoppningar i denna väg, tills ändwligen detta förhållande ådragit sig Kongl. Maj:ts nådiga uppmärksamhet, som haft till följd de af Hr Kapten von Sydow sisilidet år verkställde umdersökningar, hvarvid tvenne serskilda lokaler för hamnbyggnad kommo under pröfning, den ena vid Höganäs och den andra vid Viken eller Svinebådan, ett utanför Viken liggande ref, för hvilka begge lokaler ser. skilda kostnadsförslag blifvit uppgjorda, jemte förklarande af Hr Kapten, att om hamnbyggnaden icke på begge dessa ställen kusde åstadkommas, så egde Höganäs ett gifvet företräde, i afseende på de beqvämligheter och inrättningar, som sjöfarande behöfva, och som Svinebådan saknar. Om hamnen vid Höganäs anläggas på tvenne paralelt från land utgående ref, hvilka komma att påmuras, och inloppei emellan dem göres smalare, så har man en sluten hamn, fredad för all sjögång. Der kunna alla etablissementer tillvägabringas, som äro dylika hamnar egne, såsom kajer, staplar, kölbalningsbäddar, lastbryggor, m. m. Der finnes väl redan en af försnämnde tvenne ref bildad öppen hamn, der alla till stenkolsverket ankommande fartyg vanligen ankra och ligga förtöjde, mon de ligga i ej säkra -under storm och stark sjögång. Detta ställe, som omgifves af en befolkad ort, är försedt med tullkammere, repslagara och flere sorter handtverkare, hvilka fördelar saknas vid Svinebådan, som blott skulle tjena till ankarplats, emedan hamnen! der ej kan biifva sluten, då inloppet är 1,500 alnar bredt, med ända till 27 fots djup. Donsamma kan således endast blifva en nödhamn, då Höganäs deremet med denna egenskap äfvon förenar den af en hendelsoch hafverihamn, belägen vid inloppet till det farligaste farvatten, och på en kust, der årliga strandningar alltid inträffat. Att en hamn vid Höganäs för reparationer och lidna sjöskador ofia kommer att anlitas, äfvensom ati en mängd andra fartyg, hvilka passera detta farvatten, skola besöka depna hamn, ech mot billiga afgifter inbringa en säker iskomst och någon ersättning för derå redlagde kostnader, är utom all tvifval, då man besinnar, att en ganska hetydlig hafverirörelse infunnit sig både i Helsingör och Flodstrand på Juiland, sedan bhbamnar der blifvit på statens bekostnad anlagde. Vid Höganäs uppgår redan årliga antalet af inoch utgående fartyg och lastbåtar till öfver 1000 stycken för trafiken med stenkol, eldfast togel, samt andra lerfabrikater, och säkert är, att exporten af desse sistnämnde artiklar skulle bli ganska betydlig, om fartyg, sora nu passera Sundet i barlast, utan olägenhat och fara kunde anlöpa. Upplysningsvis må nämnas, att eldfasta teglet från Höganäs redan är kändt och godkändt på flera utrikes orter. Expeditioner deraf hafva skedt till Petersburg, Amerika och flere andra afligna ställen, j der detta tegel blifvit saåldt i bredd med det engolska, till förmånligt pris, men dyra frakter, och svårigheten, att erhålla fartyg för längre resor, med en så tung vara, hindrar för närvarande denna export och medtager den förtjonst, man eljest kunde påräkna. Afvenså hafva tvenne hus i Köpenhamn under de tre sista åren från Höganäs uppköpt te-! gel och lera, för att exporteras på Westindien, ett bevis, att desse produkter till betydliga qvantiteter och med fördel tkulle kunna afsättas på främmande platsar, om endast fartyg mot billlga frakter voro j att tillgå. I militäriskt afseende är en hamn vid Höganäs äfven af stor vigt, såsom ett säkert och beqvämt tillhåll för smärre armerade fartyg och ångbåtar, hvilka på danna punkt vore nära till hands, att konvojera egna och bortiaga fiendens fartyg. Densamma ken ock lått försvaras, ty större krigsskepp viga icko, sypnerligen om prickar och sjömärkena borttagas eller förflyttes, ankra inom kanonskott. Flere utlänningar, som förstå att bedöma detta läge, hafva ock yttrat sin förundran, att man icke begagnat en både för sjöfarten och försvaret så gynnande lokal. Vid Svinebådan deremot kan icke lossning och lastniog beqvämt verkställas, emedan sjögånrg ej kan förekommas, ooh der finnas inga produkter att afyttra. För en sluten hamn vid Höganäs talar äfven den omständighet, att de arbeten, som sedermera kunde behöfvas vid Svinebådan, i fall de anses nödige, bli mindre betydliga, och komma som högst att kosta 30.000 Rdr, i stället för de i förslaget upptagne 76,000 Rdr, ty den föreslagne muren öfver vattenytan, som ansågs nödig, för att! vinna all möjlig beqvämlighet, i fall frågan om Höganäs skulle förfalla, kan då umbäras, och arbetet inskränkes till blott stenfyllning upp till vattsnytan. Inloppet från Wester till Höganäs hamn blir 24 fot djupt, aftagande innanföre till 48, 15, 9 och 6 fot. Dess areal blir något öfver 414 tunnland, med god ankargrurd. Ett inlopp finnes dessutom från söder af 17 fot djup. Om denna hamn, som jag boppas, af Rikets Ständer beviljas, så kunna en stor del af de handelsvaror, som förbrukas i Skåne, och hittills passerat Sundet, samt der måst erlägga tull till Danmark, lossas vid Höganäs, och således befrias från denna tribut, en utväg, som Helsingborgs handlande i flere år med fördel begagnat. Men utom alla dessa fördelar skullo en bamn på detta ställe i flera riktningar åstadkomma lif och rörelse, tillskynda den kringliggande irakten en ökad och lättad afsättning å alla landtmannaproduiter, och troligen genom proviantering för fartygens behkof här, likasom på danska sidsn, gifva boskapsskötseln och denna hushållsgren inom hela provinsen en holt annen riktnivg, än den för närvarande har, då mean i detta afseende jemför förhållandet på sverska och danska kusten. Af hvad ofvan blifvit anfördt, s;nos mig klart, att nu ifrågavarande ämne verkligen är, och derföre bör behandlas sisom hela landets somensamma angelägenhet. Hamnen vid Höganäs är afstor vigt både i kommercielt och militäriskt afseende, och då afsättning af 00 ny exportartikel derizenom tillika beredes, torde denna omständighet få räknas såsom ett ytterligare skäl, att arbetet företages och I

3 oktober 1840, sida 3

Thumbnail