Article Image
million Rdri Bko jemte bidrag från Götha kanal. Det begärdes tillika: aatt i fall Rikets Ständer icke ville anslå ett mot: svarande län, de åtminstone måtte anslå 5 procent. ränta för ett sådant, hvarigenom Trollbätte kanalbolag skulle finna sig uppmanadt, att tillskjuta de ännu ee) inbetalte 45 proc. på sina aktier, eller 3 motsatt fall för desamma taga billig lösen, i hvilken händelse ett nytt bolag kunde bildas, som öfvertoge det hela samt utförde det efter uppgjord lana ! Rikets Ständer meddelade i skrifvelse af den 23 Febr. 1855 till Kongl. Maj:t: aatt de icke kunde bevilja Trollhätte kanalbolag ett räntefritt lån af en million Rdr, men att de fuannit företaget att bringa Frollhätte kanal till lika dimensioner med Götha kanals, vara af stort nationelt intresse i afseende på befrämjandet af Sveriges handel och sjöfart; och som Rikets Ständer beslutat att hemställa till Konungen, att den, efter uppgjorda kalkuler, behofven öfverskjutande årliga behållningen af de hittills under benämning af konvoy-medel utaf Svenska handeln utgående afgifter, måtte efter Kommerse Kollegii samt Handels-societeternas i rikets större sjöoch handels-städer hörande, användas för svenska handelns och sjöfartens utvidgande och befrämjande så väl utom som inora riket, samt det kunde tagas för gifvet, att ifrågavarande ombyggnad af Trollhättan är ett företrädesvis vigtiet företag i afseende på handelns öch sjöfartens befrämjande, hade Rikets Ständer, utom den Kongl Maj:t 1 allmänhet medgifna dispositionsrätt af öfverskotten å afgiften till Handelsoch Sjöfartsfosden, ansett sig böra serskildt till Konungen öfverlemna, att å dessa öfverskott anvisa medel för befrämjandet af berörde ändamål, så vida Kongl. Maj:t efter ofvannämnde vederbörandes körande och efter verkställd pröfnina och godkännande at plan och kostnadsförslag för arbetets utförande, skulle finna ett sådant bidrag från statens sida erforderligt, och kunna meddelas, utan att lägga hinder i vägen för anira, för handelns och sjöfartens betryggande, oundgängligen nödiga åtgärder. Regeringen förordnade i anledning häraf en kommitte, till öfverläggving om sättet och utvägarne att bringa segelleden emellan Wenern och Westerhafvet i ändamålsenligt skick, och anbefallde cgranskning af en plan för arbetenas utförande vid Trollhättan och i Götha elf, samt kostnadsförslaget öfver desamma, som var uppgjordt af chefen för vestra kanaldistriktet. Trollhätte kanalbolag hördes com och på hvad vilkor bolaget ville åtaga sig dessa arbetens verkställighet.n Det befanns då, att arbetet så väl med kanalen som i elfven kunde utföras, utan att afbryta farten, och att således kanal-inkomsten kunde bidraga till betäckande af kostnaderna, som skulle uppgå till 1,624,000 Rdr, under! förutsättning alt arbetskommenderingar på samma vilkor som vid Götha kanal erhölles, och att arbetet då på sju år kunde utföras. Kanalbolaget förklarade , att det ej kunde ingå i arbetenas utförande ; men att det önskade med-:! verka derigenom, att det öfverläte sina privilegier och eganderätten till verket med allt dess tillbehör, emot en kontant godtgörelse af 55. Rdr per aktie, samt under förbehåll, att varda befriadt från alla förbindelser af hvad namn och beskaffenhet som helst, hvilka nu eller! framdeles kunde mot bolaget göras gällande. Dispositionen skulle likväl icke oöfverlemnas , förr än full liqvid af lösningssumman var verkställd. Regeringen utfärdade derefter en kun-! görelse, angående bildande af ett bolag, som, under namn af nya Trollhätte kanal och sluss-. verks bolag, skulle komma att utföra utvidgning af Trollhätte kanal och ombyggnad af Trollhätte-slussar samt dermed förenade arbeten i! Götha elf, ofvanom Trollhättan samt t. o. m. 300 alnar nedom Ströms kanal. Detta skulle ske genom subskription och infödde eller utåndske män kunna teckna sig för en eller flea till innehafvaren ställde aktier på 500 Rdr vardera, emot vissa bestämda åligganden och örmåner. o ÅAligganden voro: I att betala 419,875 Rdr till gamla bolaget; att lerutöfver afskaffa erforderliga medel för arbetet, varvid 700,000 Rdr bestämdes såsom minimum för ) ktiekapitalet , lösningssumman deri inberäknad; ned förbindelse för bolaget att tillskjuta eller e-!: not ränta, icke öfverstigande 5 procent, upplåna vad som snccessivt erfordras: att utföra arbetet ef 6 er den fastställda planen, på 7 år; att sedan årigen afsätta 5000 Rdr för större reparationer till ess 100.000 Rdr genom ränta på ränta blifvit samade, börande underhållskostnad och mindre repaationer af inkomsterna bestridas; under arbetsren icke uppbära mer än 6 procent samt att sedan ej ka utdelningen med mera än en balf procent ör hvarje :0,000, Riksdaler, hvarmed inkomsten öferstiger de 6oooo Riksdaler, som farten nu afastar, utan använda återstoden Htill påskyndad terbetalning; att äfven sedan icke taga större ntelning än 9 proc för andra kapitalet (700,000 wir) utan öfverlemna öfverskottet till K. M. dispotion, antingen till nya arbeten af allmänt gagnc Her till återbetalning af statens bidrag; samt slutgen: att hålla farten öppen genom nuvarande kaalen samt på Götha EIf under byggnadstiden, och ! fven sedermera så underhålla de gamla slussarna, ! it de kunna, i händelse af reparation å de nya, lc pgagnas. NHärmAnerna HATA:

2 juni 1840, sida 2

Thumbnail