Article Image
guivughetl. bankovinsten , Avuiuken lika lilet sol det år 1809 beslutade amorteringsanslaget få bankosedel-stocken under sådana förhållande kunde indragas ur rörelsen, utan att medför de förderfligaste verkningar för ett land med s ringa penningstock, ännu utan enskilda banker oc utan möjlighet att under myntoredan begagn någon större utländsk kredit, blef derfore ti största delen använd tll kanalföretaget ; oc Götha kanal blef år 1832 färdig, utan att snai sagdt det ringaste var firdigt i den allmänna hus hållningens reform, sow samtidigt med kanalen beslutande motsågs såsom den nya konstitutio nella styrelsens dyrbaraste åliggande. Sålund kan ännu icke detta nationalföretags resultate motsvara den förväntan man gjort sig: månn de komma att göra det någonsin? Att jakand besvara denna fråga skulle synas vara ett bländ verk under närvarande förhållanden; men möj ligheten borde väl ej anses otänkbar, om ma blott vill betrakta den inflytelse kommunikatio nens lätthet redan utöfvat i de orter, som grän sa till kanalen och genom den erhållit en lifli gare rörelse. Det finnes två hufvudsakliga inkast emot pla nen för Götha kanal: dess för inre kommuni kationer mindre gynsamma ledning genom Öster göthland ; och dess för den inrikes handeln öf verflödiga dimensioner. Det förra grundas p tron, att en ledning till Hjelmaren från Wetter varit nyttigare; det sednare på det faktum, at hvarje fots ökadt djup ökar kostnaden i en till tagande proportion, Erfarenheten har ej änn kunnat vederlägga någotdera; ty den väntad transitobandeln har uteblifvit, till följd af de system Sverige fästat i så väl politik som stats ekonomi; och att för vår inrikes handel en ått: fots kanal varit tillfyllestgörande, kan ej bestri das. Detta allt kommer likval tiden att säkrar utveckla. Den, såsom vi hört, nu upptäckt möjligheten af en direkt kanal-ledning emellar Wenern och Hjelmaren torde för en framtic försona det ena misstaget — kanske skall er kännandet af förnuftigare handelsbruk en gån; försona det andra. Gotha kanal, som kosta nationen, bolaget inberäknadt, öfver 11 millioner Rdr Bko, torde likväl, om man kunde upp skatta den ökning i produktionen som nya af. sättningstillfällen framkallat, redan gifva en vacker räntevinst, som troligen inom en mansåldei skall öka sig flerdubbelt. Icke i samma proportion, men måhända e utan allmän nytta, hafva på Hjelmare kana blifvit använde 942,000 Rdr; på Söderteljc 556,000; på Strömoch Stallbacka, 139,000: på Säflekanalen 121,000 och utur en, ehuru, som vi befare , temligen inskränkt militärisk synpunkt, kunde möjligen de för Wäddö kanal rundeligen använde 420,000 Rdr ursäktas. Men beklagligt är, att en bop mindre kanalanslag blifvit med nog liten beräkning utförde; och de för den så kallade Akers kanal utgifna medel hafva endast gagnuat några få egendomsegare. Imedlertid torde det kunna antagas, att de 13 millioner, som blifvit på denna del af kommunikationsväsendet använda, och hvilka så Jätt kunnat vinnas genom kloka besparingar inom forsvarsverkets fredsorganisation, äro bättre använda än de flesta andra medel till serskilda företag: — de sedan år 1809 utgifne 309 millioner till försvaret, deri till drygaste andelen inberäknade. I räkningen af nyttiga kostnader skulle vi äfven vilja i förbigående nämna strömrensningarna och några hamnbyggnader: Till förstnämnda ändamål har utgått omkring 409,060 Rdr, hvaraf Upsala å upptagit 40,000; Asphällan 36,000; Götha elf, af allmänna medel 30,000; Enköpings å, 17,000; Klarelfven 13,000 och de fem stora Norra elfvarne tillsammans 226,500 Rdr. Till de sednare hafva blifvit använde för Helsingborg 163,000 ; Jönköping 67,000, och för Halmstad är beräknadt 12,000 Rår, eller tillsammans 242,000 Rdr. Vi hbafve egentligen trott oss böra i minnet återkalla dessa allmänna förhållanden, såsom utvisande regeringens och Ständernas olika karakterer i afseende till nationens vigtigare angelägenheter: den förra understödjande de mer eller mindre allmänna, ofta rent af enskilda fordringarva på statens medverkan för förmodade nyttiga företag, men utan att, sedan medlen blifvit beviljade, utbilda eller fullborda det system, som dermed varit afsedt; de sednare, genom en frikostighet med de skattdragandes medel, som icke alltid, ja till och med sällan, låter sig försvaras utur rättsgrund eller utur en välberäknad allmän nyttas synpunkt, befordra företag, nästan öfverskridande de krafter landet eger, endast i hopp på en bättre framtid, som de väntat sig af regeringens medverkan till deras bemödanden, äfven sedan de af så många skäl bordtwpphöra att påräkna den. Märkligare än -:dessa föregående är likval, i afseende på regeringens tillgörande, frågan om det Rya förslaget till TroUhätte-kanalens ombyggande. Vid förra rikedagen dsiardes framställning has

2 juni 1840, sida 2

Thumbnail