Article Image
en Marheineke, en Straus alltid en teinture a dagens frågor; med en orubblig tillgifvenhet fö uppenbarelsens höga läror, ser man dock alltic på deras skrifter i hvilken estetisk elier filosofisk brytning de lefvat, — en sak, som i dera ställning visst ej är tadelvärd. Annorlunda förfa) den sjelfständige engelske theologen. Ordet, skri. ten är för honom det högsta och allt; föga afficierad af de filosofiska opinionernas ebb och flod, går han med orubbliga steg och logisk konseqvens ut från de premisser, denna källa gifver, till sit! mål; — ja, det tyckes till och med, som han i likhet med landets parlamentariska talare ville undvika den bestickning man kan hemta från poesiens och vältalighetens bilder, såsom under det höga ämnet, och låta föredragets klarhet och resonnementernas bindande kraft ensamma verka till det höga målet, öfvertygelsen och den deraf följande inverkan på bjertat. Det är ett genom christendomen förädladt romarsinne, som ärfts till det fria Britannien och dess religionsförkunnare. Det är denna grundton af ett klart, redigt och flärdfritt, men kraftfullt och ädelt framställningssätt, som herrskar genom hela Witherspoons framställning af det vigtigaste ämne, en christen kan tänka sig, dess :omskapning til en varelse, behaglig inför det Högsta Väsendet, Kraftfullt skildrar han storheten och vigten af nya födelsens förändring, :såsom ej blott partiell, yttrad: i serskilda ögon:blick, föresatser eller handlingar, utan en för menniskokraft omöjlig af högre nåd verkad totalförändring, som omskapar hela grunden af den dödliges inre. Hävvid inskärper förf. likväl med styrka menniskans heliga förbindelse att oaflåtgt söka den gudomliga nåden... I andra afdelningen af sitt verk angifver han de grundkärnemärken, hvaraf en christen kan finna sig vara i nya födelsens tillstånd att den fördrager glädjen att uppfylla Suds vilja framför hvarje annat jordiskt ändamål och finner i: honom en frid, som kommer henne att värdera hans nåd, framför allt tjusande som verlden kan bjuda. Sedan förf. genomgått nya födelsens verkningar oeh de kännetecken, som bestämma dess verklighet och frihet från: skrymteri, teknar han slutliger psyehslogiskt de steg, hvarigenom denna förändring fullbordas — öfvertygelsen om Guds natur och ära;. om syndens våda, om sorgen öfver synden — salighetens annamazde och den dermet förbundna samvetsfriden. Sådan är i korthet bokens plan... Rummet meågifver oss ej något utdrag, och: hvar och en, som erkänner ämnets vigt, bör läsa arbetet i sin. helhet... Till förf:s rättvisa loford böra vi närana, att vi här ej upptäckt några hänsyftnirgar till det förfärande absoluta nådavalet, sor ofta på ett dystert och störande sätt grumar de Engelska theologernas framställningar. De medföljande predikningarna äro hållna i saramma enkelt högtidliga anda som sjelfva afhandlingen. Öfversättningen röjer en. skieklig ocif. öfvad hand.

30 mars 1839, sida 2

Thumbnail