UucCIIH Hl SUoKRKdA AÅTIaAKLCP I AN OLTUSJOT. VIA UCI entreprenade-auktion, som för Nya Trollhätte Kanal-Bolags räkning var utlyst våren 1858, nedgick frakten för transport af huggen sten mellan Kinnekulle och Trollhättan till 7 sk. 1 rst. Banko per skeppund viktualievigt, samt mellan Lyrestad vid Götha Kanal och Trollhättan till 10 sk. 4 rst. samma mynt. Det torde således med temlig säkerhet kunna antagas, att om varu-ägare i Wermland genom tidpingarne tillkännagifva bristen på transportfartyg, skall ett tillräckligt antal fraktsökande snart samlas i dervarande hamnar. Under sådane förhållanden synes icke den ringaste anledning vara att befara någon stockning af effekter uti Wermlands .hamnar,: och således icke eller en för hvarje år ökad inventarii-behållning; ty med sädan tillgång på fartyg skall alltid November månads behållning från det ena året utan svårighet kunma nedföras under påföljande sommar. Såsom ett ytterligare stöd för denna åsigt, torde Bolaget få i underdånighet åberopa meranämnde Tabell, hvaraf synes, att 1837 års utskeppning från provinserne kring Wenern, så betydlig den ock var, blifvit verkställd på 672 månader, då de 12 fartyg, soms passerat Trollhättan före den 13 Maj, och: de 43, som passerat efter den 1 December, afdvagas, hvilket visar att, med undantag. af 55 laster, hela ärs-exporten medhunnits på 674 månader; och till dessa 55 laster hade blott ett ringa antal fartyg utöfver det under året begagnade behöft användas. Förhållandet var unge: fär detsamma år 1833; ty seglationen började då ieke förr än efter den 20 Maj, och slutade egentligen msd November månads utgång, emedan endast 13 fartyg nedgingo 1 December. Då Wermlands produkter således kunnat nedförns på nära nog en tid: af endast 6 månader, ehuru hvarken vaäru-ägarne eller rederierne varit beredde på en så hort saglationst:d, huru mycket lättare skall det då icke blifva att verkställa transporterne på samma tid, när så väl den ene, som den andre, känner seglationstidens lingd och derefter kan rätta sina arrangementer. Hela denna fråga torde således allena inskränka sig till en gifven ränteförlast å den tillverkning, som från och med den 1 November intill: seglationens slut kunnat nedföras till Götheborg, hwilken ränteförlust synes i Wermlands truksägares Deputerades underdåniga skrift nog högt upptasen, enär räntan beräknats för helt år, då likväl höstbehållningen kan vedan tidigt nästpåföljande sommar vaxa realiserad i Götheborg. Hvad seglationen vårtiden före den 1 Maj vidkommer, är den i allmänhet af ett ringare-inflytande på rörelsen. IHosgående Tabell visar, att under det sista decenni-: um har ären 1829, 1831, 1827 och !838 alldeles ingen seglation gersonm Trollhättan ägt rum före den 1 Maj; att åren 1839,. 1833 och 1836 samma segslation varit så ringa, att något afseende derå ej bör fär stas, enär endast 9 fartyg i medeltal passerade, samt att blott under de återstående 3:ne åren seglati onen före den 4 Maj varit at märkbar nytta för rörelsen. Så väl de Trafikeran de, som Götha Kanal-Bolag, hafva lemp at utan uppmärksam het den åt Gamla Trollhätte Kanal-Bolag genom Kongl. Brefvet af den 1 April UA 4 SVIN 0 ATA I PP