ÅNGBOGSERING PÅ GÖTHA KANAL. Redan i flera år har man insett nödvändigheten att eta: blera EN REGULIER TRANSPORT-INRÄTTNING FöR VAROR Genom GÖTHA KANAL, så mycket mera behöflig, som trafiken årligen ökas och fragten med Kanal: Ångfartygen är för hög för Varor, samt dessa farlyg, hufvudsakligen beräknade på jtransport af Passagerare oct Smärre Gods, sakna utrymme för större Varuposter. Det har deremot visat sig, genom noggranna Kalkyler att Varor i Pråmar dragne af Ångfartyg, kunna föras på Kanalen eller mellan STOCKHOLM och GÖTHEBORG nära lika hastigt som Angfartygen nu gå och TILL LIKA FRAGT, SOM NU BETALAS MED SEGLANDE FARTYG, hvilka ofia tillbringa ett par månader under lastning och segling. — Et företag i denna väg anses således skola lemna ej obetydlig vinst för deltagare. — Till följe hära! är en Aktieteckning öppnad i Götheborg, Stockholm och de Kanal-linien närmast belägna Orter. Man hoppas, att Städernes Herrar Handlande och Herrar BruksEgare samt Possessionater skola deri deltaga med beräkning af den stora fördel, som den hastigare Varutransporten skulle tillskynda dem, så i afseende å lättad afsättning för egna produkter, som billigare transportafgift för dess förnödenheter. Bland nya föremål för denna transport få räknas FLERE TUSENDE SLAGT-OXAR från Östergöthland och Småland för Stockholms behof, jemte det stora antal DRAG-OXAR, hvilka för Uplands behof tagas Söder ifrån. — GÖDKALFVAR, FÅR, SVIN och FJÄDERFÄ, hvilka från aflägsna orter aldrig förr kunnat sändas till Hufvudstaden, torde sålunda jemte alla andra landtmannavaror, hvilka ftåla några dagars transPort, föras till Stockholm från hela Kanalsträckan, hvarigenom för Österoch Westergöthlands, samt en del af Smålands Egendomar öppnas tillfälle att täfla med de Hufvudstaden närmast helägna. Underrättelsen, att en Ångbåtskommunikation nu kommer i gång mellan Hull och Götheborg, har påskyndat