Article Image
cirkulär och infordrat följande uppgifter: 1) På de församlingar, som äga stående sko lor med skolhus och lärare, med uppgift : församlingens namn, folkmängd och längsta ut sträckning; året, då skolan bildades; skolan: organisation, undervisningssätt och läroämnen antalet af barn, som begagna skolundervisningen, och huru länge hvarje barn i medelta bivistar skolan; antalet af lärare och deras 1önevilkor; sättet, hvarpå dessa sednare utgöra: och skolans underhållskostnader bestridas, om helt, eller till större eller mindre del, al statsmedel, eller af för viss tid anslagna enskilt gåfvo-medel, eller testamentariska donationer, eller genom församlingens årliga bidrag, eller genom afgäld af skolbarnen; börandes beloppet i hvarje särskilt fall uppgifvas. 2) På församlingar utan stående skola och skolhus, men med ständig lärare och ambulatorisk eller rotvis undervisning, vid hvilka äfven beloppet och beskaffenheten af lärares löner böra uppgifvas. 3) På församlingar, som sakna både stående skola och ständig lärare, med upplysning om, huru undervisningen der bestrides. Slutligen böra konsistorierna yttra sig om närvarande folksundervisnings brister, samt, med afseende på lokala förhållanden, uppgifva sättet och medlen för deras afhjelpande. Dessa upplysningar böra sednast den 4 nästkommande Augusti vara ingifne. Denna åtgärd ger anledning att sluta till, att Regeringen börjat tänka på en reform och utvidgning i folkundervisningen, ehuru det icke är möjligt att döma till denna syftning annat än gissningsvis, då några grundsatser i detta ämne aldrig genom regeringens organer hvarken på riksdagarna eller inom pressen blifvit uttalade, utom i Svenska Minerva (som likväl icke torde helt och hållet erkännas af den nuvarande regeringen) emot folkundervisningen. Latom oss imedlertid hoppas, att det må blifva någon annan påföljd af denna, än af de mångfaldiga dylika preliminäråtgärder med upplysningars infordrande, som ofta förut vidtagits, utan påföljande resultat; ty så tacksam nationen skulle vara för en verklig omsorg af regeringen härutinnan, så vådligt är det att fram kalla förkoppningar, om de icke äro ämnade att realiseras. Men ehvad regeringen ställer sitt mål högre eller lägre, skulle vi tro, att de begärda statistiska uppgifterna — och dessa anse vi för hufvudsak, emedan projekter, i händelse regeringen behöfver sådane, icke lära uteblifva — kunnat kompletteras med åtskilliga i cirkuläret måhända afsedda, men ej uttryckligen nämnda. Af sådane erinra vi oss nu lärarnes bildning, ålder, fordna yrke och sättet huru de antagas; presterskapets omedelbara deltagande i undervisningen, hvilket, som man vet, är ganska olika och merendels varierar; undervisningens effekt eller hur långt lärjungarne i allmänhet hinna i färdigheten att läsa och skrifva; de vuxna personernas färdighet i läsning och skrifning, hvaraf man på en gång slutar till den hittills varande undervisningens qvalitet och till behofvet för framtiden, samt slutligen i hvad mån hågen för läsning är utbredd, hvilket bäst torde uttryckas genom uppgift å de böcker, som i församlingen begagnas eiler om vi så få säga konsumeras. Visserligen kan någon liten osäkerhet insmyga sig 1 dessa och dylika upplysningar; men det förblifver i alla fall alltid en egen, al menniskokännedom och faktisk erfarenhet beroende konst att rätt kalkylera värdet af de uppgifter, man från sina underlydande mottager, och då n. v. föredragande för ecklesiastikärender äger praktisk bekantskap med ämnet, bör man icke vara betydligt blottställd för missräkning. Dessutom är en kontroll möjlig dels genom uppgifternas offentliggörande, dels genom infordrande af andra civila autoriteters utlåtande,bland hvilka magistraternas och borgerskapens äldsta lämpligen kunde tillitas för städerna. RNE Efter ett eller par års hvila återsåg publi ken i Måndags Trettio år af en Spelares Lefnad. Denha på effektscener så rika meladram

7 februari 1839, sida 2

Thumbnail