En Hr Broberg, verkmästare vid Ebersteinska teknologiska institutet i Norrköping, bar uttagit patent på en uppfianing att på ångmachiner åstadkomma utvexlingen ifrån pistonens uppoch nedgående rörelse till den rotatoriska eller kringgående, på ett annat sätt än något af de hittilis kända, Så vidt man kan döma af dem korta beskrifoingen vid patentet, som är något otydlig, tyekes denna uppfinning vara ganska ingeniös samt gör såväl balanser och parailelrörelse, som den i Hr Carlsunds m. fl. ångmaehiner begagnade vefstake, öflverflödiga. Hela inrättningen, så vidt vi kunaat fatta den, består nemligen i följande: På vefvyen, som är anbregt midt öfver pistonen, sitter en friktionsrulle. Denna friktionsrulle löper i en ivärbapa eller ram, som är anbragt på och sammanhänger med sjelfva pistonstången, hvilken, när den går uppåt, nödvändigt äfven. skjuter upp vefven, som dervid glider utåt tvärbanans nedra kant tills pistonstången kommit på sin högsta punkt, då den öfra kanten af tvärbanan eller ramen drager ned pistonen. Att förekomma nötniog och brytnivg å pistonstången åt era eller ändra sidan, är deosamma jemväl ofvanför ramen förlängd ett stycke och stödjes der å båda sidorna af friktionsrullar. E:t vanligt svänghjul, likasom på alla andra ångmachiner, bidrager att hjelpa vefren öfver eentrum. — Detta tyekes vara den enklaste och mest rumbesparande utvexling af dem man hittills sett uppgifoa, och isynnerhet tjenlig för ångfartyg, der inga svänghjul användas, och der hela denna maehin (utom pannan) ieke behöfver upptaga större utrymme än platsen för eyliudern deh luftpumpen. vå mmm nen De sista tre eller fyra aftnarna har tem igen starkt oljud försports på gatorna. I Lördags