Article Image
PR kadet!en Didron och UnderLöjtnanten Jägerskölt som Premie: Löjtnanten sjelf inlunnit sig å törtopper för att efterse närmaste land, som efter räkninge skulle vara på 40 minuters distans, emedan Premi erLöjtnanten trodde strömmen hafva satt fertyge Ostvart om räkningen; men då något land ick kunnat upptäckas och den under natten torttarand kursen skulls bära långs land, hade PremierLöjtnan ten trot sig hatva skäl att fortiara med samma kur tills dager, då han ämnat ändra den och styra mer Ostvart hän, samt att, till följe häraf, PremierLöjt nanten utgiivit ordres för natten, att fortfara mer kursen NO. t. O. på kompassen, hålla god utkil och varsko PremierLöjtnanten kl. 12 och 2 på nat ten och sedan det blifvit full dager; hvadan och berörde kurs styrts ända till dess fartyget klock straxt efter 1 på natten stötte på grund, då Pre mierLöjtnanten, som 2 timmar förut, eller omkrinj kl. 11 nämnde atton, lemnat däcket och nedgått först uppkommit och i afseende på strandningen rid tagit nödiga åtgärder. I afseende på dessa omständigheter, att Premierom dess räknisg, vå hvilken ham varit så litet säker, ! löjtnanten trott strommen hafvi satt fartyget ostvar! att han både genom andra ech sjelt i solnedgången ; klockan 8 om aftonen ifrån förtoppen eftersett och I förmodat kunna upptäcka land på 40 minuters distans, lärer foörsigtigheten ovilkorlgen fordrat, att då f:rtyget närmade sig den låga och ferliga Jutska kusten, hade i stället för att belalla, att kursen hela natten skulle fertsättas, denssmma, för fartygets säI kerhet, bordt satts ut från en så beskaffad kust oeh styrts a å högst 3 timmar nordligt eler till och med några streck vestligt, helst enligt uppgift, fastän i början af August: månad, det skall varit så mörkt under dessa timmar, att fartyget stött på grund, mindre än 50 famnar fråm lend, utan att det I kunnst upptäckas. Genom iakttagande af denna hos sjöfarande vanliga försigtighet och omtanka, att under natten hålla ifrån och icke ner mot en låg och farlig kust, känd för sin strömsättning, ulan hamnar, utan fyrar, svår att se och som vanligen, så vidt möjligt är, undvikes, hade strandningen efelbart förekommits. Den största vtålighet att komma måga timmar tidigare till destinatiomserten, hade ej bordt förleda till cen at Premierlöjtnamten begångna oförsigtigheten, eller rättare vårdslösheten, att ej under några få timmar på natten hålla ut från ett lamd, som han aftonen förut trodde sig vara nära, utan i stället anbefaila kursen: fdrtsättande hela natten tills dagar. Fötjden häref blst ock, hvad Premierlöjtnanten rapporterat, att Hans Maj:ts ånglartyg Odin låg ett vrak på Jutlands vestra kust Särskildt kan jag ej underlåta här anmärka, såsom mindre uppmärksamt, att Premierlöjtnaten i en så kritisk tidpunkt, sem då han sjelf vimtade landkänning af Jutska kusten, lemuat däcket och endast ansett mödigt beordra, att han skulle varskos kl. 12 eeh 2 på natten och sedan det blifvit full dager. I öfrigt hafva Kommitterade, som det ålesat yttra sig, huruvida Piemierlöjtnartsn enligt pligt och sjö-eoutume sig förhållit eller icke, funnit sig icke kunna undgå förklara, det de anse Premierlöjtnanten Ehnemark, före strandningen icke hatva sak. at anledming att under den kerta morka tiden af natten den Y Augusti, en kurs kunnat undvikas, som närmede fartycet tll landet, på det f-ermodade afståndet af 26 engelska sjömil; äfvensom en af Kommittens ledamöter särskildt utlåtit sig: natt han anser Premierlöjtna.ten! Ehnemark, under sednare dygnets segling, icke sak-) nat anledning att under natten den 9 Augusti iakttaga sådant törsigtighetsmått, som antingen försäkrade honom om f.rtygets a stånd från Jutska kusten eller hindrade fartyget närma sig sagda kust Af vad sålunda blifvit anfördt, finner jag uppenbart, att Premierlöjtnanten Ehnemark felaktigt förtarit, då han! vå natten gjort an ech styrt så nära ett lågt land, tan att minska fart, ändra kurs, styra nordligare eh afbida dager. 9:o Förhålianderne efter strandningen,! ller tartygs, besättniugs och eftekters vergning. Premierlöjtnanten Ehnemarks rappor; er, jemförde med undersökningen i målet, lemna j) cke säker ledning för omdömet, huruvida, efter det! artyget stött på grund, några åtaärder återstått för I. less räddning; med antagande likväl, att lindrigt bör bedömas, om i denna svåra beligenhet mindre rålighet och kraft företett sig, får jag, icke egentligen åsom anmärkningar, utin hemstätlningsvis erinra, le.s att då vinden varit NW, tvärs på land vid ll, trandningstillfället ech bränningar sedan fartyget stött, yats i alla direktioner, utom på babords bog, föreommer det, som skulle vidtagna åtgärden, att ma! chinen blilvit satt i full gång, rätta vägen för-öfver ) 1 l ch storseglet hissedt, med dikt :nhaldt skot, snaere tvingat fartyget mer på grund och nära land, n fört det derifrån; dels då i anseende dertill, att rtygets båtar varit för små, för att utföra svåranaret i den direktion fartyget kunde blifva flott, ett arpankare med en kabel åtminstone bordt utföras k ed egen båt, intill dess den större båter från land kommit, då man med dess tillhjelp kunnat hala 3 emot sjön och fälla det svåra ankiret och dered göra försök att brin.a fartyget fråa grund; del: n it skott utur kanonerna icke blifvit lossade och tfarIt vgets nödställda beligenhet derigenom tillkäönrnagifr on eller lanteina hissas, för att utmärka stället uer rtyget strandat; dels att med bomar, spiror, rår ler annat lämpligt, satta emot grundet eller ställ-)kK 2 1 botten i lä af fartyget, försök icke gjorts, attl nom afsättning från grundet underhjelpa fartygets ;ssande derifrån; och de!s act någon åtgärd ej vidgits, stt medelst masternas kapande, eller på annat itt lätta fartyget, I afseende på effekternes och in-M entariernes bergning företer sig ieke annan anmärk-V ng, än den Kommitterade framställt: att, för bergI cel ngsarbetet demna årst:d, besättningen ieke utpurIK ts förr än kl. half 7 förmiddagarne; hvilket komiterade likväl ansett hellre böra tillskrifvas loggkens oful!ständighet att uppsilva arbetehindren an

5 december 1837, sida 3

Thumbnail