deras skäl än af för oss obekanta lokala förhållanden må hemta, så synes likväl att för en stad med den betydelse i industrielt afseeude, en anstalt af mera så väl enskild som allmän båtnad föga kunna bereda. Vi uppskasta så högt som någon värdet af lärd och klassisk bildning hos dem, sem af naturen äro utrustade med höga anslag och afgjord lust att bestiga vetenskapens höjd; men vi tro äfvenledes att ynglingar med ringare anslag eller annan själsriktning ej utan förlust både för sg sjelfva och samhället tvingas in på ett fält der de aldrig kunna blifva hemmastadda. Vi säga tvingas; ty under nuvarande förhållanden har, den, som önskar någon slags högre bildning, än folkskolans, ingen annan utväg än att gå den lärda vägen, som man säger. Något undantag härifrån göra väl koappast de af en berömd stämma ej långesedan utdömda apologistskolorna. Hittills utgörande endast samlingsställen för lärdomsskolans afskräde, som äfven de skickligaste Rekto:er knappt ansett värdiga sin omvårdnad, stå de med sin enda lärare inom felkskolans gebiet. Ej heller synes den emförmälda elementarskolan i Gefle kunna i längden motsvara sitt ändamål. När man undantager läraren i forberedande klassen, skall äfvendenna!skola ej äga mer än tvenne lärare, hvilka dessutom tillsättas af privatmän och, lika litet som dessa, äro någon offentlig auktoritet räkenskap skyldige för det sätt, hvarpå de sköta sin sak. Vi önska derföre af uppriktigt sinne framgång åt förslaget och hoppas att, om det inom rikets ofriga betydliga städer vinner efterföljd, antalet af oskickliga personer som trängas på embetsmannavägen skall aftaga, och att näringarna, handhafda at män med erforderlig ändamålsevlig bildning, skola få en annan fart än de hittills ägt inom vårt fädernesland.