Article Image
de på den Engelska kusten och mellan England och Frankrike. Sålunda reser man nemligenj mellan London och Hull i första kajutan för 4 sh. sterl. (ej fullt 4 Rdr Rgs) och mellan London och Boulogae samt London och Calais för lika mycket. Dessutom finnes ett serskildt bolag, som öfverför resande från London till Paris hela vägen för 25 Rdr Rgs. Den, som nu vill göra en resa från Stockholm till Paris, har således att beräkna följande utgifter: Från Stockholm till Libeck, med drickspengar (som man dock ej är nödsakad att gifva) . oc or Bko Rdr 64: — — Libeck till Hamburg c:a . 8: — — Hamburg till London med dricksp. 28: — — London till Paris . . . 16: 32. Sakernas transport i Hamburg och London c:a . se 4: — Summa Bko Rdr 120: 32. För några få år sedan ansågs samma färd kosta 400 Rdr Bko. Lefnadskostnaden på ångfartygen är öfverhufvud 1 Bdr 32 sk. Bko för middag och 1 Rdr Bko för frukost eller aftonmåltid. Detta gäller dock vanligtvis endast vid lugnt väder, ty i storm eller -endast något blåsig väderlek ser man de fleste passagerarnes matlust försvinna, och den, som intet äter, betalar naturligtvis också ingenting derför. Jag Kan ej underlåta att vid detta tillfälle nämna några ord angående passagen emellan Stockholm och Libeck. Ångfartyget St. George som i år besörjer denna ångkomikaten, är väl ieke det snabbaste, ty det i full fart ej mer än 8 och öfverhufvud 7a eng. mil i timman; men machinerna och ångpannan äro så starkt tilltagna, att motvind också icke gör någon minskning i denna fart. Inredningen är förträfflig, men den som i synnerhet förtjenar allt loford, är befälbafvaren, kapt. Waters, en officer i engelska flottan. Det är icke möjligt att finna en man, på en gång mera försigtig och mera driftig. Under den resa, brefskrifvaren gjorde med honom, inträffade tvenne nätter en dimma, och han var då sjelf uppe dessa båda nätter, samt lät fartyget endast gå med half hastighet, för att ej tilläfventyrs stöta på några seglare med sådan fart, att den ej i ögonblicket skulle kunna hejdas med backning. Utanför Trindelens fyr vid Tyska vallen är mycket grundt vatten, och för att ej äfventyra att om natten komma på, antingen der eller på andra sidan vid Pommerska vallen, der det likaledes är uppgående grund, vande han om och gick ett par mil rent af tillbaka ut i sjön, tills det åter blef klart och ljusare, si att fyren kunde fås i sigte, hvilken der ligger på flera mils afstånd. Der är nemligen en strömsättning som gjorde, att han ej ville lita på räkningen. Hade en sådan försigtighet ägt rum med ångfartyget Odin, så hade det ej nu legat vid Jutland. Kapten Waters är dessutom en ämabel umgängsman, förträftlig värd och uppmärksam mot alla passagerarne.

5 juli 1837, sida 2

Thumbnail